Raúl Insa, fundador i CEO de SOM Biotech (Foto: Parc Científic de Barcelona).
 20.04.2020

SOM Biotech valida tres candidats a fàrmacs per a la COVID-19 amb l’Ewha Womans University

SOM Biotech, amb seu al Parc Científic de Barcelona, ha identificat i validat in vitro –en col·laboració amb l’Ewha Womans University de Corea del Sud– tres fàrmacs que poden ser reposicionats per tractar el SARS-CoV-2, utilitzant la seva tecnologia d'intel·ligència artificial. La biofarmacèutica –una de les companyies de referència internacional en reposicionament de fàrmacs– ha presentat la sol·licitud de patent de mètode d'ús per als tres compostos a nivell mundial i treballa per iniciar els assajos en pacients.

La companyia biofarmacèutica SOM Biotech –amb seu el Parc Científic de Barcelona (PCB) i especialitzada en el desenvolupament i descobriment de fàrmacs– anuncia la validació in vitro de tres candidats com a noves teràpies per al tractament de la COVID-19.

Els tres compostos són fàrmacs en fase clínica que inhibeixen la proteasa principal del SARS-CoV-2 i els seus estudis en pacients poden iniciar-se immediatament. SOM Biotech ha identificat els inhibidors de les proteases 3CL dels virus SARS-CoV-2, SARS-CoV i MERS-CoV com a potencials candidats per tractar la COVID-19, utilitzant la seva tecnologia SOMAIPRO basada en intel·ligència artificial.

El descobriment de l’activitat dels fàrmacs és el resultat dels treballs de recerca desenvolupats en col·laboració amb el Departament de Ciències Farmacèutiques de la Facultat de Farmàcia de l’Ewha Womans University de Corea del Sud, dirigit pel professor Dong-Hae Shin.

Entre els tres fàrmacs identificats i validats, un –l’Eravacycline TP-434– és un antibiòtic a base de tetraciclina, ja aprovat. El segon –el Prexasertib LY-2606368– es troba en desenvolupament clínic per a indicacions oncològiques, i el tercer és un compost natural en investigació per al tractament de l’hiperlipidèmia.

Els tres fàrmacs poden ser reposicionats per tractar la COVID-19 i la companyia està treballant per iniciar els assajos en pacients al més aviat possible. Ja s’ha presentat la sol·licitud de patent de mètode d’ús per als tres fàrmacs a nivell mundial.

Segons Raúl Insa, CEO i fundador de SOM Biotech: “Hem unit esforços amb el professor Dong-Hae Shin de l’Ewha Womans University per aprofitar el nostre coneixement mèdic i científic amb l’objectiu de trobar noves solucions per a la COVID-19. Amb la nostra tecnologia d’identificació de molècules basada en intel·ligència artificial hem validat compostos actius per a tractar el coronavirus. Treballem en el ràpid desenvolupament d’aquests medicaments per poder proporcionar als pacients tractaments efectius i segurs contra la COVID-19 al més aviat possible”.

Per la seva part el professor Dong-Hae Shin de l’Ewha Womans University declara: “Estem molt orgullosos de treballar en tractaments prometedors contra la COVID-19 i de contribuir a trobar solucions efectives, segures i ràpides, davant la importància de la situació actual de la pandèmia. Decidim treballar amb SOM Biotech ja que estem compromesos a abordar aquesta pandèmia de la COVID-19 amb el suport de socis amb tecnologies innovadores i excel·lents coneixements.”

Reposicionament de fàrmacs amb intel·ligència artificial

SOM Biotech és una biofarmacèutica de referència mundial en reposicionament de fàrmacs –identificació de noves activitats terapèutiques de medicaments aprovats per a una altra indicació –a través de la seva plataforma pròpia d’intel·ligència artificial– el que redueix considerablement els costos d’inversió i temps d’arribada de nous tractaments al mercat.

Des de la seva creació en 2009, ha captat més de 12 M€ procedents de capital públic i privat. En l’última ronda de finançament, que va tancar al març de 2019, va aixecar 7 M€.

La companyia ha desenvolupat més de 40 projectes, i ha signat acords de llicència mundial de dos dels seus productes: el SOM0226, per al tractament de l’Amiloïdosi per Transtiretina (ATTR), i el SOM0777, per a determinats càncers cerebrals.