L’astronauta Franklin R. Chang presenta un nou sistema de propulsió espacial al PCB

By 15 de febrer de 2011novembre 16th, 2020No Comments
 15.02.2011

L'astronauta i físic costa-riqueny Franklin R. Chang Díaz ha presentat avui al Parc Científic Barcelona (PCB) una tecnologia de propulsió que obre un nou mercat d'aplicacions en l'àmbit del transport espacial, com ara el posicionament i l'eventual eliminació de satèl·lits, el transport sostenible de càrregues a la Lluna, asteroides, cometes u d'altres objectes situats en òrbites properes a la Terra, o la possibilitat de realitzar vols interplanetaris ràpids en un futur, utilitzant menys combustible que els sistemes convencionals. Actualment es troba en fase de proves de cara a la seva futura comercialització i està previst demostrar la seva operativitat a finals del 2014, a bord de l'Estació Espacial Internacional (International Space Station ISS, en les seves sigles en anglès). La presentació de la conferència ha anat a càrrec del director general del PCB, Fernando Alberício.

Aquesta nova tecnologia, anomenada “Motor de Magnetoplasma d’Impuls Específic Variable” (VASIMR®) ha estat desenvolupada per l’empresa Ad Astra Rocket Company en col·laboració amb el Centre Espacial Lyndon B. Johnson de la NASA a Houston, Estats Units i es basa en l’ús de plasmes d’alta temperatura, guiats i accelerats per forts camps magnètics. La producció i l’escalfament del plasma és propiciada per ones electromagnètiques emeses per acobladors de gran eficiència que funcionen sense cap contacte directe amb el plasma. Aquest fet es tradueix en una major fiabilitat i una vida útil més llarga.

A la conferència, el físic Franklin R.Chang ha explicat com es va gestionar aquesta tecnologia a través d’un breu repàs de les principals fites històriques del projecte,des dels seus inicis en la dècada dels setanta a l’Institut Tecnològic de Massachusetts fins a la seva maduració al Centre Espacial Lyndon B. Johnson de la NASA i posteriorment a l’empresa Ad Astra Rocket Company (AARC). F.R. Chang Díaz és actualment el president de l’AARC i l’inventor del concepte VASIMR®, en què ha estat treballant des del 1979.

Ad Astra és una companyia d’enginyeria aeroespacial dedicada al desenvolupament de tecnologies de propulsió avançades basades en plasma.L’empresa, creada i fundada l’any 2005 per Franklin Chang, està ubicada a la ciutat de Houston, Texas, i disposa d’un laboratori al campus de la Universitat Earth de Costa Rica (a 10 km de la ciutat de Liberia, Guanacaste), un centre reconegut internacionalment per les seves activitats en l’àmbit del desenvolupament sostenible i l’ús racional dels recursos naturals.

Nascut el 5 d’abril de 1950 a San José (Costa Rica) Flanklin Chang Díaz ha completat set missions espacials entre 1986 i 2002. Va ser el primer astronauta llatinoamericà de la NASA, el tercer no nord-americà de l’hemisferi occidental en viatjar a l’espai, i un dels homes amb més missions i hores espacials de la història.