La sostenibilitat i la innovació en la indústria energètica, a debat en el II Simposi Internacional Funseam

By 28 de gener de 2014novembre 16th, 2020No Comments
D'esquerra a dreta: Acte d'Inauguració de la 1a jornada, de caràcter empresarial i de la 2a jornada, de caràcter acadèmic.
 28.01.2014

Directius de les principals empreses energètiques, representants d'organismes governamentals i destacats experts de l'àmbit acadèmic i de l'R+D d'arreu del món es van reunir ahir i avui,, 27 i 28 de gener, al Parc Científic de Barcelona (PCB) en el marc del «II Simposi Internacional Funseam sobre Innovació i Sostenibilitat Energètica». El fòrum ha estat organitzat per la Fundació per a la Sostenibilitat Energètica i Ambiental (Funseam) i la Càtedra de Sostenibilitat Energètica de la Universitat de Barcelona (UB), adscrita a l'Institut d'Economia de Barcelona (IEB).

L’acte d’obertura de la primera jornada –de caràcter empresarial i organitzada per Funseam el dilluns 27– va anar a càrrec d’Antonio Llardén, president de Funseam i Enagas; Antoni Brufau, president de Repsol i de Salvador Gabarró, president de Gas Natural Fenosa.

Llardén va destacar que “la innovació pot exercir un paper clau a l’hora d’aconseguir un model sostenible”, raó per la qual “les companyies energètiques realitzem un esforç significatiu, apostant per l’R+D+i i desenvolupant innovadors projectes d’estalvi energètic”, i va revelar també, en aquest sentit, que “alguns dels índexs de sostenibilitat més prestigiosos del món, segons el Dow Jones Sustainability World Index, han inclòs a 17 empreses espanyoles, 7 d’elles energètiques”.

Després de la conferència inaugural “Problemàtica general del sector energètic a Espanya”, impartida per Rafael Villaseca, president del Club de l’Energia, es va obrir pas a les diverses sessions de la jornada, que van estar presidides per Maria Teresa Costa Campi, directora de la Càtedra de Sostenibilitat Energètica i expresidenta de la Comissió Nacional d’Energia (CNE); María Luisa Castany, directora general d’Innovació i Competitivitat del Ministeri d’Economia i Competitivitat; Martí Parellada, catedràtic d’Economia Aplicada de la UB i director del IEB i Jorge Mercado, representante del Banc Interamericano de Desenvolupament.

En el decurs de hi van intervenir directius de les principals energètiques espanyoles –Repsol, Endesa, ACS, Enagas, CLH, Gas Natural-Fenosa, CEPSA, HC-EDP, Iberdrola i Acciona–, representants de companyies tecnològiques capdavanteres, i experts de renom internacional en el sector, entre ells l’espanyola Laura Diaz Anadon, investigadora de la Universitat d’Harvard, i Lord Mogg, president del Council of European Energy Regulators (CEER).

L’acte de clausura va anar a càrrec d’Antonio Brufau; Francisco Salazar, president de la Comissió Reguladora de l’Energia de Mèxic i de l’Associació Iberoamericana d’Entitats Reguladores de l’Energia; i de Pere Palacín, director general d’Energia de la Generalitat.

Jornada acadèmica

La jornada d’avui –de caràcter acadèmic i organitzada per la Càtedra de Sostenibilitat Energètica de la UB– va ser inaugurada pel conseller d’Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell; el rector de la UB, Dídac Ramírez; i el catedràtic de la UB i director de l’IEB, Martí Parellada, acompanyats de María Teresa Costa Campi, que va presentar la conferència ‘Why and How to support Energy R+D’, impartida per Michael Pollitt, de la Cambridge Judge Business School.

Durant la seva intervenció, Mas-Colell ha destacat la situació de privilegi de Barcelona com a escenari de la recerca en polítiques energètiques i la importància de la col·laboració entre les entitats públiques i privades, I i ha posat com a referent l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC).

Per la seva banda, Dídac Ramírez ha assegurat que el sector energètic «és clau per al creixement econòmic», i ha esmentat els reptes de l’R+D per fer front al canvi climàtic a través de la innovació i l’efectivitat. El rector de la UB també ha remarcat el paper de les universitats com a agents clau de recerca per introduir millores en el sector i en les empreses que l’integren, recordant, en aquest sentit, que la UB està compromesa amb les energies renovables a través de la Càtedra de Sostenibilitat Energètica de la UB-IEB.

La trobada va aplegar investigadors i acadèmics de primera línea de prestigioses universitats i centres de recerca d’arreu del món, que van presentar la seva visió sobre el paper de l’R+D+i al sector energètic. Jean-Michael Glachant, de l’European University Institute, va posar el punt final al simposi.

Per a més informació [+]