Izabel Alfany (Foto: EIT Health Spain).
 14.09.2023

Izabel Alfany, nova directora general d’EIT Health Spain

Izabel Alfany ha estat nomenada nova directora general d’EIT Health Spain, el hub espanyol de la xarxa més gran d’innovadors en salut d’Europa, EIT Health, ubicat al Parc Científic de Barcelona. La fins ara directora d’Operacions es marca com a prioritat impulsar la innovació i reforçar la col·laboració entre agents públics i privats per a avançar en la transformació del sistema de salut.

Izabel Alfany, que es va incorporar al node espanyol d’EIT Health el novembre del 2021 com a directora d’Operacions i Desenvolupament de Negoci, venia desenvolupant les funcions de direcció general adjunta des del 2022, any en què l’anterior directora, Cristina Bescós, va ser nomenada directora d’Innovació d’EIT Health per a Europa.

“Amb gran satisfacció, anunciem el nomenament de la Dra. Izabel Alfany com a directora general d’EIT Health Spain, a la qual confiem el lideratge executiu i de gestió de l’organització per continuar desenvolupant l’objectiu de fomentar la innovació en salut i continuar el procés de consolidació de la nostra aliança per operar com una entitat rellevant, referent i influent al sistema de salut, tant en l’àmbit estatal com europeu”, comenta Francesc Iglesias, president de la Junta de Govern d’EIT Health Spain, i director de l’Oficina d’Innovació i adjunt a la direcció de l’Institut Català de la Salut. “Estem convençuts que Izabel, amb la seva experiència i coneixement de les necessitats del partenariat, no només mantindrà els assoliments d’EIT Health, sinó que també els reforçarà, liderant l’evolució de la nostra organització en aquesta nova etapa que ara s’inicia amb el nou model de governança d’EIT Health i els reptes que tenim al davant”, afegeix.

Transformar el sistema sanitari, a través de l’agilitació de l’adopció d’aplicacions de salut digital a Espanya i l’impuls a l’ús secundari de les dades de salut, és una de les prioritats d’Alfany a la seva nova etapa al hub espanyol. Una altra prioritat, alineada amb les àrees estratègiques d’EIT Health, és fomentar nous models d’atenció sanitària a Espanya, amb particular focus en la salut basada en valor.

“Espanya es troba en un moment clau de transformació del seu sistema de salut. Des d’EIT Health tenim la missió de posar en contacte a tots els agents implicats perquè la innovació, la col·laboració publicoprivada i la digitalització esdevinguin els eixos prioritaris d’aquest canvi”, explica Izabel Alfany.

Aquestes prioritats s’uneixen a un altre objectiu fonamental de la nova directora general: impulsar el paper de la dona en la innovació i en la tecnologia, fomentant el seu lideratge, assignatura pendent dins de la Unió Europea. Segons dades del European Startup Monitor 2020/21, només el 36% de les persones que constitueixen startups són dones, bé en equips mixtos (29%), o bé equips exclusivament femenins (7%). La situació és fins i tot més complexa al nostre país. Segons dades del Mapa d’Emprenedoria de South Summit 2022, només el 20% dels emprenedors espanyols són dones, i només el 6% de les startups està liderada exclusivament per dones.

“A Europa i al nostre país, les dones representen un potencial emprenedor i de lideratge enorme i sense aprofitar. Fomentar l’emprenedoria femenina és prioritari perquè tota la societat estigui representada en el disseny i en desenvolupament tecnològic de la innovació. Un entorn d’innovació en salut amb major diversitat condueix a la creació de productes i serveis de millor qualitat, i a majors beneficis tant per als pacients com per a la societat en conjunt”, comenta Alfany.

Izabel Alfany és biòloga i doctora en Fisiologia per la Universitat de Barcelona, Màster en Innovació Empresarial per la UPC i ha cursat el Programa Executiu de Dones en l’Alta Direcció- Projecte Promociona (CEOE & ESADE). Compta amb més de 16 anys d’experiència en ciències de la vida i la salut i ha dedicat els últims 12 anys a la innovació i la col·laboració internacional al sector sanitari. Abans d’incorporar-se a EIT Health Spain, en qualitat de directora d’Operacions i Desenvolupament de Negoci i ara, com a nova directora general, va ser responsable de la Divisió de Salut del departament de Promoció & Gestió del Centre Tecnològic Leitat, entitat que forma part del partenariat d’EIT Health.

Alfany succeeix a Cristina Bescós, actual directora d’Innovació d’EIT Health, qui ha liderat durant quatre anys EIT Health Spain, posicionant l’organització en un lloc destacat dins de l’ecosistema espanyol, amb un partenariat molt fort i reeixit quant a l’atracció de fons europeus d’EIT Health.