Canal 33 emet un programa sobre l’Alzheimer rodat al PCB

By 16 de setembre de 2008novembre 16th, 2020No Comments
 16.09.2008

Canal 33 emet un programa sobre l’Alzheimer rodat al PCB

El 17 de setembre, el programa de divulgació científica , que s'emet els dimecres al Canal 33 a les 21.30h, mostrarà la tasca de recerca sobre l'origen i l'evolució de la malaltia d'Alzheimer que actualment duen a terme investigadors de l'Institut de Recerca Biomèdica () i de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (), ubicats al Parc Científic de Barcelona. Al rodatge intervé també Pasqual Maragall, qui recentment ha creat la per avançar en el coneixement i el tractament d'aquesta patologia, que ell pateix.

L’objectiu del programa és donar a conèixer algunes de les línies d’investigació obertes en aquest àmbit, aixi com les incògnites que encara queden per desvetllar, tenint en compte la incidència creixent d’aquesta malaltia neurodegenearativa, que a l’Estat espanyol, –i segons les últimes dades facilitades per la Societat Española de Neurología(SEN)– ja afecta al 5% de la població que supera els 65 anys i a un 20% dels que superen els 80. A més, les previsions apunten que en els propers 50 anys es triplicarà la seva incidencia a nivell mundial.

Els investigadors que intervindran són l’Ernest Giralt, coordinador del Programa de Química i Farmacologia Molecular de l’IRB Barcelona, i Natàlia Carulla, que pertany al seu equip. Tots dos treballen en el desenvolupament d’una molècula que permeti bloquejar el pèptid beta-amiloide, implicat en la formació de les plaques senils i la destrucció de les neurones que comporta l’Alzheimer. També hi participa Xavier Fernández-Busquets, investigador del Laboratori de NanoBioenginyeria de l’IBEC, que estudia les fibril.les formades per proteïnes i pèptids relacionats amb malalties neurodegeneratives.

Altres investigadors que intervenen són Teresa Gómez Islas del l’Hospital de Sant Pau i Jordi Peña Casanova, investigador de l’Institut Municipal d’Investigació Mèdica (IMIM).

A més dels laboratoris on treballen aquests investigadors, al rodatge surten uns altres espais ubicats dins el PCB on alguns desenvolupen la seva tasca de recerca, com la Unitat de Microscòpia Electrònica de Transmissió dels Serveis Científicotècnics de la Universitat de Barcelona (SCT-UB). La Plataforma Automatitzada de de Cristal·lografia del PCB també ha col·laborat en l’execució del programa en oferir el seu suport per obtenir un model tangible i tridimensional del pèptid beta-amiloide, que es mostrarà al programa per donar a conèixer quina és la seva forma i com s’acumula dins el cervell.

Un cop finalitzat, TV3 oferirà un obert entorn el programa, que comptarà amb la participació d’Ernest Giralt, Natàlia Carulla i Jordi Peña Casanova.