usMIMA ha sigut l'empresa guanyadora de l'edició 2014 del premi BioEmprenedorXXI. Foto: Biocat.
 03.12.2014

usMIMA, Subtilis Biomaterials i Tractivus premiades com les millors empreses bio de l’any

Aquesta tarda –en el marc de la jornada regional de clausura del projecte ETTBio– s'ha lliurat el premi BioEmprenedorXXI que reconeix els projectes empresarials en el sector de les ciències de la vida amb major potencial de creixement. L'start-up usMIMA – sorgida de d·HEALTH Barcelona, el programa de postgrau de Biocat per accelerar la innovació en tecnologies mèdiques sanitàries –  ha resultat guanyadora de l'actual edició, mentre que les empreses Subtilis i Tractivus han estat premiades com a primera i segona finalista, respectivament. Els premis –impulsats per Biocat, l'Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, i "la Caixa" –  consten, en conjunt, d'una dotació econòmica de 21.000 euros i un paquet d'accions d'incubació, d'acceleració, i d'internacionalització del projecte. A més, les tres empreses seleccionades podran gaudir durant un any de l'estatus d'empresa associada al Parc Científic de Barcelona (PCB).

Com a empresa guanyadora del premi BIoEmprenedorXXI, usMIMA ha estat premiada amb 12.000 euros, una estada gratuïta a la Incubadora d’empreses Glòries de Barcelona Activa i l’assessorament comptable i fiscal del Grup Vilar Riba.  L’start-up  ha desenvolupat un dispositiu mèdic wearable controlat per un programari central que simula massatges terapèutics per tractar el restrenyiment crònic de manera no invasiva, no farmacològica i sense efectes adversos. L’equip està format per quatre emprenedors amb perfils multidisciplinaris, que van detectar la idea de negoci durant una immersió clínica a l’Institut Guttman.

La primera finalista, Subtilis Biomaterials, que ha rebut 6.000 euros, és una spin-off de la Universitat Politècnica de Catalunya, especialitzada en el disseny, fabricació i comercialització de solucions per a la regeneració òssia en el’àmbit ortopèdic i dental.

Tractivus, la segona finalista reconeguda amb 3.000 euros, sorgeix de la col·laboració entre GEMAT (Grup d’Enginyeria de Materials), l’Institut Químic de Sarrià (IQS) i l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL). Ha dissenyat dues tecnologies amb propietats antibacterianes que permeten alliberar de manera dosificada els fàrmacs pensades per solucionar les complicacions associades a la implantació d’stents.

Col·laboració públicoprivada per fomentar l’esperit innovador i la innovació

BioEmprenedorXXI és un programa de formació, assessorament i suport a la creació i creixement d’empreses de base tecnològica en l’àmbit de les ciències de la vida que va néixer amb un doble objectiu: d’una banda, crear una base sòlida de noves empreses amb potencial de creixement i contribuir a la interacció entre tots els agents del sector i, d’una altra banda, traslladar al mercat la investigació desenvolupada a les universitats i centres de recerca.

Enguany, hi van participar 13 emprenedors, dels quals 7 ja han constituït l’empresa i 3 estan en procés.”En total, al llarg de les set edicions que s’han dut a terme, s’han acompanyat 108 projectes de negoci, dels quals 61 estan constituïts en empresa, s’ha aixecat més de 41,5 milions d’euros de finançament i s’han creat més de 250 llocs de treball directes”  ha comentat Montserrat Vendrell, directora de Biocat, durant el lliurament dels premis.

El programa BioEmprenedor XXI finalitza amb una competició de plans de negoci davant d’un jurat d’experts i representants de les entitats promotores, i s’atorga un premi en metàl·lic al millor pla de negoci i als dos finalistes. Aquestes tres empreses es beneficien també, entre d’altres avantatges, de la participació gratuïta en activitats de formació i fires internacionals i de l’estatus d’empreses associades al Parc Científic de Barcelona durant un any per accedir en condicions avantatjoses als seus serveis.