Membres del projecte MERLIN, impulsat per EIT Health (Foto: MERLIN).
 29.10.2019

Recuperar-se de l’ictus des de casa gràcies a la realitat virtual

Avui se celebra el Dia Mundial de l'Ictus, una malaltia que és la primera causa de mortalitat entre les dones espanyoles i la segona entre els homes. La innovació en el tractament dels pacients –gràcies a la incorporació de noves tecnologies de robòtica i realitat virtual– permet reduir els costos per al sistema sanitari i les visites als hospitals i centres de recuperació funcional, garantint l'efectivitat clínica de la rehabilitació. Aquesta és una de les línies de treball de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia en Salut (EIT Health), el node espanyol del qual, EIT Health Spain, està ubicat al Parc Científic de Barcelona.

L’ictus és la primera causa de mortalitat entre les dones espanyoles i la segona entre els homes, segons dades del Grup d’Estudi de Malalties Cerebrovasculars de la Societat Espanyola de Neurologia (GEECV-SEN). A Europa moren anualment 650.000 persones per aquesta causa, 40.000 d’elles a Espanya, on es detecten uns 120.000 casos nous a l’any. De fet, cada sis minuts es produeix un ictus al nostre país.

Un dels principals problemes als quals s’enfronten les persones que sobreviuen a un ictus és com recuperar la qualitat de vida, especialment pel que fa a la mobilitat. En aquests casos, la tecnologia pot ser una gran aliada, com mostren els projectes impulsats per l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia en Salut (EIT Health) que faciliten la rehabilitació dels pacients des de les seves cases, disminuint la necessitat de trasllats a l’hospital o centres de rehabilitació especialitzats i garantint l’efectivitat clínica dels exercicis, gràcies a la realitat virtual i la robòtica.

Una d’aquestes iniciatives és RGS@HOME (Rehabilitation Gaming System at Home), un sistema que fa servir la realitat virtual per facilitar la recuperació de pacients amb ictus, aplicant tècniques de neurorehabilitació per ajudar a la recuperació motora i cognitiva. El projecte és el resultat de més de 15 anys de recerca i d’una inversió de més de 10 milions d’euros. A més de contribuir al seu finançament, l’aportació d’EIT Health ha estat fonamental a l’hora d’impulsar la col·laboració entre els diferents socis a Espanya, França i Suècia.

En el projecte –liderat per Paul Verschure, professor de Recerca ICREA a l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) al Parc Científic de Barcelona– hi han participat el Parc Sanitari Sant Joan de Déu (PSSJD), el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), la Fondation de l’Avenir pour la Recherche Médicale Appliquée, Region Uppsala i les empreses Medtronic i Eodyne Systems.

Una altra iniciativa és MERLIN (acrònim de hoMEcare aRm rehabiLItatioN), un sistema que facilita la rehabilitació des de la llar a pacients que han sofert un ictus, gràcies a un assistent robòtic, videojocs i una connexió remota a un terapeuta. Amb aquest sistema el pacient amb discapacitat pot millorar la mobilitat de les extremitats superiors reduint en un 50% les visites al metge. A més, s’ha demostrat un increment del 10-20% en l’efectivitat del tractament gràcies a la comunicació directa amb el terapeuta, i al fet que el pacient reprengui el control de la seva salut. Més enllà dels beneficis per als pacients, des del punt de vista de l’eficiència, s’estima que MERLIN pot reduir el cost de la recuperació en un 25% per als sistemes sanitaris.

En el projecte –liderat per Ainara Garzo, investigadora a l’àrea de Neurotecnologia de TECNALIA Research & Innovation– hi han participat experts del Servicio Andaluz de Salud (SAS), la University Medical Center Groningen (UMCG) i les companyies GMV i PROXIMA d.o.o.

La col·laboració publicoprivada, clau de l’èxit

EIT Health promou la col·laboració entre les principals empreses, hospitals, universitats i centres tecnològics d’Europa per a dur a terme iniciatives innovadores al sector salut. La cooperació entre les diferents organitzacions publicoprivades que han participat en aquests projectes sobre l’ictus és fruit del treball de l’institut, que a més va donar suport a la validació del sistema mitjançant un test d’usabilitat a Espanya i un estudi d’efectivitat a Holanda. EIT Health també ajuda a facilitar el marcatge CE i el desenvolupament d’un model de negoci que permeti que el projecte arribi amb èxit al mercat.

<p

► Més informació: EIT Health Spain [+]</p