Primera observació d’una HAT humana, proteïnes associades a múltiples patologies

By 11 de febrer de 2014novembre 16th, 2020No Comments
L'investigador Manuel Palacín. (Autor: Battista/Minocri)
 11.02.2014

Un treball que publica aquesta setmana la revista Proceedings of the National Academy of Sciences USA (PNAS) permet conèixer per primer cop l'estructura d'una de les vuit molècules HAT humanes (sigles en anglès de Trasportadors Heteromèrics d'Aminoàcids), involucrades en patologies com ara les aminoacidúries, càncer, infecció per virus i addicció a cocaïna. Aquest avançament s'ha aconseguit gràcies a la col·laboració entre bioquímics de l'IRB Barcelona –amb seu al Parc Científic de Barcelona– experts en microscòpia electrònica de la Universitat de Berna i biòlegs computacionals del programa conjunt de l'IRB-BSC. El treball obre la via a aprofundir en les funcions de les HAT i a revelar les estructures de les set HAT restants, alhora que ofereix, per primera vegada, dades estructurals suficientment detallades per poder dissenyar fàrmacs per inhibir-les.

Les HAT són, com indica el seu nom, transportadors d’aminoàcids i exerceixen la seva funció a la membrana cel·lular. Són molècules extremadament difícils de cristal·litzar i per a les quals no s’han obtingut encara estructures atòmiques, una informació tanmateix necessària per poder dissenyar fàrmacs racionalment. En humans, hi ha vuit molècules HAT i estan associades, per exemple, a les aminoacidúries -malalties rares com la lisinúria amb intolerància a proteïnes i la cistinúria-, el desenvolupament d’infeccions provocades pel virus de sarcoma de Kaposi; a diversos tipus de càncer; i a les recaigudes en el consum de cocaïna.

El treball que publica aquesta setmana la revista PNAS (doi:10.1038/nbt.2831) té entre els quatre primers autors a l’investigador postdoctoral Albert Rosell i l’estudiant de doctorat Elena Álvarez-Marimon, dos científics del grup de l’investigador Manuel Palacín, líder del laboratori de Malalties Heterogèniques i Multigèniques de l’IRB i un dels màxims experts mundials en les molècules HAT. La recerca de Manuel Palacín sobre els transportadors HAT busca, des de la ciència bàsica, proporcionar noves dianes terapèutiques i millors eines de diagnòstic per a totes les patologies en les que estan implicades les HAT, amb especial interès en les aminoacidúries.

“Les HAT són mini màquines insertades en la membrana que estan en constant moviment, engoleixen els aminoàcids procedents de l’exterior cel·lular i els alliberen al citoplasma, o viceversa”, explica Palacín, també catedràtic de la UB. “Coneixíem l’estructura d’una de les parts lleugeres; per primera vegada, tenim a baixa resolució un conjunt complet”, apunta l’investigador.

L’estudi es va iniciar amb el projecte europeu EDICT (European Drug Initiative on Channels and Transporters), consorci de 21 grups dotat amb 11 milions d’euros, dedicats a augmentar el banc de dades d’estructures de proteïnes de membrana. A l’inici del projecte, el 2008, hi havia al voltant d’unes 100 estructures de proteïnes de membrana. A dia d’avui, aquest nombre s’ha triplicat, i el grup de Palacín hi ha contribuït amb dues estructures.

Enllaç a la notícia [+]