Picasso reflexiona entorn la ciència i l’art al PCB

By 11 de març de 2008novembre 16th, 2020No Comments
 11.03.2008

Picasso reflexiona entorn la ciència i l’art al PCB

Una nit de 1950, un grup d'amics es va reunir en un apartament situat al darrer pis del Birkbeck College de Londres. L'encontre no tindria res d'especial sinó fos perquè l'amfitrió de la vetllada era el cristal·lògraf John D. Bernal, i un dels convidats, Pablo Picasso. Les seves converses i els dibuixos que l'artista va fer al llarg d'aquella trobada es van escoltar i mostrar al públic el proppassat 14 de març a les 17 h al PCB (Aula Fèlix Serratosa), durant un acte d'accés lliure, que va donar a conèixer les seves reflexions entorn la vida i les interconnexions entre el mètode científic i la inspiració artística.

La representació, impulsada per la Plataforma Automatitzada de Cristal·lografia del PCB, va consistir en la lectura en versió original d’un guió de Celerino Abad-Zapatero, professor adjunt a la Universitat d’Illinois (Chicago), i pioner en utilitzar tècniques de cristal·lografia macromolecular per al disseny de nous fàrmacs, que el va escriure a partir de les anècdotes que perduren d’aquella vetllada. La bona acollida que va tenir la seva posada en escena el desembre de 2007 a Illinois ha animat al seu autor a dur-la a terme en altres indrets d’Europa, amb el suport de la International Union of Crystallography ().

Els dibuixos de Picasso que es projecten durant la representació són l’únic mural que l’artista va pintar a Anglaterra i han estat adquirits recentment per , que els ha incorporat a la seva col·lecció. Així mateix, the Advanced Photon Source (), un dels sincrotrons més potents del món, que centra un 40% de la seva activitat de recerca en l’àmbit la biologia estructural i la cristal·lografia macromolecular, té previst acollir la representació el proper mes de maig en el marc de la Users Week, una trobada anual en què organitza diferents activitats per als seus usuaris.

John Desmond Bernal (1901-1971) va pertànyer a un grup de científics pioners en l’aplicacio de les tècniques de difracció per raigs X a molècules biològiques com ara Francis Crick, Rosalind E. Franklin i Max Perutz. A més de Bernal i Picasso, a l’obra també intervenen altres personatges de renom dins el món de la ciència, i especialment en l’àmbit de la cristal·lografia, com el matemàtic Jean Baptiste Joseph Fourier, Sir William Lawrence Bragg i l’abans esmentada Rosalind E. Franklin, entre d’altres. Tots aquests personatges van ser interpretats per científics que treballen al PCB o van estar convidats per a l’ocasió.