D'esquerra a dreta, els investigadors David Sebastian, Antonio Zorzano i Marc Beltrà. Imatge: IRB Barcelona.
 23.04.2024

Nova via per lluitar contra la pèrdua de massa muscular a l’envelliment

Un estudi coliderat pel Dr. Antonio Zorzano, investigador de l’IRB Barcelona amb seu al PCB, i el Dr. David Sebastián, professor de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de Universitat de Barcelona, demostra que la TP53INP2 pot ser fonamental en la lluita contra la sarcopènia, ja que nivells elevats d’aquesta proteïna estan vinculats a una major força muscular i un envelliment més saludable. El treball, publicat a la revista Autophagy, ha estat desenvolupat en col·laboració amb el Parc Sanitari Sant Joan de Déu, i obre la porta a nous tractaments que podrien millorar la qualitat de vida de les persones grans.

La sarcopènia és un trastorn freqüent en les persones grans, que es caracteritza per la pèrdua progressiva de massa i funció musculars, i que pot reduir significativament la seva qualitat de vida i augmentar el risc de caigudes, lesions i dependència. Investigar aquest fenomen és essencial per desenvolupar estratègies efectives que permetin a la població envellir amb salut i autonomia.

La pèrdua de massa muscular comença a manifestar-se típicament a partir dels 55 anys i impacta negativament en la funcionalitat i la salut de les persones grans. La sarcopènia condueix a una fragilitat més gran, a la discapacitat física i a la necessitat de cures a llarg termini.

Ara, a través d’un estudi exhaustiu, un equip científic de l’IRB Barcelona, la Universitat de Barcelona i el Parc Sanitari Sant Joan de Déu ha identificat un paper crucial per a la proteïna TP53INP2, que regula l’autofàgia, un procés cel·lular essencial per a l’eliminació de proteïnes i orgànuls danyats, en la preservació de la massa muscular i el funcionament.

Els investigadors van descobrir que els nivells de TP53INP2 disminueixen amb l’edat. No obstant això, incrementar de manera artificial la quantitat d’aquesta proteïna als músculs, ja sigui de forma prolongada va resultar en una millora significativa de la massa i la funció musculars.

“Aquest estudi no només ressalta la importància de mantenir activa l’autofàgia en els músculs per prevenir la pèrdua de massa muscular, sinó que també ens dona esperances sobre possibles tractaments que podrien millorar o almenys mitigar els efectes de l’envelliment als nostres músculs”, explica el Dr. Antonio Zorzano, cap del Laboratori de Malalties Metabòliques Complexes i Mitocondris de l’IRB Barcelona, catedràtic del Departament de Bioquímica i Biomedicina Molecular de la Facultat de Biologia de la UB i membre del del Centre dʼInvestigació Biomèdica en Xarxa de Diabetis i Malalties Metabòliques Associades (CIBERDEM).

“A més, lʻactivació de lʻautofàgia a través de la TP53INP2 va millorar la qualitat dels mitocondris, orgànuls essencials en la generació dʻenergia, procés que en estudis anteriors havíem demostrat que es veu alterat durant lʻenvelliment”, destaca el Dr. David Sebastián, membre del Departament de Bioquímica i Fisiologia de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació de la UB, membre també del CIBERDEM.

La col·laboració amb el Parc Sanitari Sant Joan de Déu ha estat essencial, proporcionant accés a mostres biològiques procedents de pacients ben caracteritzats, que van permetre determinar l’associació entre l’expressió muscular de TP53INP2 i l’envelliment saludable en humans. Aquest avanç no sols obre noves vies de recerca en el camp de l’envelliment, sinó que també suggereix possibles intervencions per a millorar significativament la qualitat de vida de les persones majors, ajudant-los a mantenir la seva independència i vitalitat.

» Article de referència: Sebastián, David; Beltrà, Marc; Irazoki, Andrea; Sala, David; Aparicio, Pilar; Aris, Cecilia; Alibakhshi, Esmaeli; Rubio-Valera, Maria; Palacín, Manuel;  Castellanos, Juan; Lores, Luis; Zorzano, Antonio. “TP53INP2-dependent activation of muscle autophagy ameliorates sarcopenia and promotes healthy aging”.  Autophagy,març de 2024. Doi: 10.1080/15548627.2024.2333717.

» Enllaç a la notícia: web de l’IRB Barcelona [+]