Núria Montserrat recollint el premi (Foto © Casa de S.M. el Rey).
 26.02.2020

Núria Montserrat rep el Premio Íñigo Álvarez de Toledo en Recerca Bàsica

Núria Montserrat, professora de recerca ICREA i investigadora principal del grup "Pluripotencia per a la regeneració d'òrgans" de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) al Parc Científic de Barcelona, ha guanyat per unanimitat el XXXI Premio Iñigo Álvarez de Toledo en la categoria de Recerca Bàsica, concedit per la Fundación Renal Íñigo Álvarez de Toledo (FRIA).

Gràcies al seu estudi publicat a Nature Materials “Fine tuning the extracellular environment accelerates the derivation of kidney organoids from human pluripotent stem cells” (DOI:10.1038/s41563-019-0287-6), Núria Montserrat ha guanyat el XXXI Premio Iñigo Álvarez de Toledo en Recerca Bàsica. Com a fruit d’aquest treball van obtenir el primer organoid de ronyó vascularitzat, que és similar a un ronyó humà a les seves primeres setmanes de gestació.

La investigadora de l’IBEC ha obtingut el premi –amb una dotació de 12.000 euros– per decisió unànime del comitè avaluador, presidit per Francisco Ortega. El vocal del comitè, José María Mato de la Paz, va destacar l’enginy del desenvolupament amb hidrogels: “Hi ha organoids d’altres teixits, però el de ronyó és complicat i ho han fet molt bé. Això permetrà contestar moltes preguntes en el camp de la nefrologia”.

Establerts l’any 1989, els Premios Íñigo Álvarez de Toledo són el reconeixement més gran que s’atorga al nostre país relacionat amb la patologia del ronyó i contemplen tres modalitats: recerca bàsica, clínica i d’infermeria i humanització.

La cerimònia de lliurament dels guardons va tenir lloc ahir a la Residència d’Estudiants del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) a Madrid, en un acte presidit per la reina Sofía, on també van assistir el secretari general de Sanitat, Faustino Blanco, el viceconseller d’Humanització Sanitària de la Comunitat de Madrid, José María Antón García, així com nombrosos representants del món de la nefrologia a Espanya. Durant l’esdeveniment es va retre homenatge a Margarita Salas, que va ser presidenta del jurat fins que va morir el passat mes de novembre.

► Més informació: web de l’IBEC [+]