L’IBEC i el PCB participen en una exposició sobre innovació en materials

By 22 de febrer de 2008novembre 16th, 2020No Comments
 22.02.2008

L’IBEC i el PCB participen en una exposició sobre innovació en materials

La Plataforma de Nanotecnologia i l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), ambdós ubicats al PCB, participen a l'exposició "Mater in progress. Nous materials, nova indústria", que aglutina les propostes més representatives de la innovació i de les noves tecnologies aplicades als materials que han estat desenvolupades per centres, grups de recerca i empreses espanyoles. La mostra, que és gratuïta i està dirigida al públic general, romandrà oberta fins el proper 28 d'abril i ha estat organitzada pel Foment de les Arts i del Disseny (FAD) en col·laboració amb el Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç.

L’exposició, que es pot veure a la Sala d’Exposicions FAD (Plaça dels Àngels 5-6), mostra més de cent projectes, i té com a objectiu final convertir-se en un centre permanent de consulta i intercanvi d’informació que permeti posar en comú la investigació i els últims avenços en aquest àmbit. La selecció dels projectes ha estat realitzada per un comitè d’experts, entre els quals figura Josep A. Planell, director del IBEC.

La representació del PCB es concreta en un projecte en què participen conjuntament la Plataforma de Nanotecnologia i l’IBEC, anomenat: “Connectant els materials a la vida a través de la nanoteconologia”, que mostra als visitants materials artificials estructurats a escala nanomètrica que imiten les propietats físico-químiques de l’entorn cel·lular i tenen aplicacions biomèdiques. Concretament són polímers biocompatibles que serveixen de suport a cultius cel·lulars i s’utilitzen en enginyeria tissular. Aquests polímers són capaços d’estimular l’activitat de les cèl·lules existents en els teixits circumdants i resulten de gran utilitat en l’àmbit de la medicina regenerativa (per “reconstruir” teixits i òrgans danyats) i per millorar els sistemes de diagnòstic de malalties.

L’IBEC també ha col·laborat en l’elaboració del llibre “Mater in Progress” editat pel FAD, que inclou una fitxa dels 365 projectes que s’han presentat i informació entorn a la recerca que s’està duent a terme en aquest àmbit en diferents sectors.

El grup de Biomaterials, Biomecànica i Enginyeria de Teixits de la Universitat Politècnica de Catalunya, associat a l’IBEC, també ha participat en l’exposició amb l’aportació del seu projecte “Implant dental biomimètic amb fosfat de calci”. Es tracta d’uns implants amb una superfície de fosfat de calci –amb propietats similars a les de l’os– que accelera la formació dels ossos i permet que l’implant es fixi més ràpidament.