A l’esquerra, capa de grafè obtinguda a un voltatge d’acceleració de 80 kV. A la dreta, imatge de nitrur de gal·li a un voltatge d’acceleració de 200 kV.
 04.05.2022

La UB incorpora una infraestructura singular nova a les instal·lacions dels CCiTUB al Parc Científic de Barcelona

La Universitat de Barcelona (UB), a través dels Centres Científics i Tecnològics (CCiTUB), ha adquirit mitjançant concurs públic un nou equipament de microscòpia electrònica de darrera generació valorat en 3,35 milions d’euros. Aquesta inversió s’ha fet en el marc del projecte MERIT, cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea en el marc del Programa Operatiu FEDER de Catalunya. El nou aparell, que s’ubicarà a les instal·lacions dels CCiTUB al Parc Científic de Barcelona, passarà a formar part del catàleg de prestacions dels centres i, per tant, serà accessible a tota la comunitat científica, a les institucions de recerca pública i al sector empresarial.

El microscopi, un equipament singular de primer nivell, obrirà línies de recerca i d’innovació tecnològica de frontera en l’àmbit de l’experimentació ‘in situ’. Amb aquest aparell es podrà modificar la temperatura de la mostra, aplicar una polarització elèctrica i treballar en medis líquids. Per tant, es podran veure els canvis estructurals o químics que s’esdevenen amb resolució nanomètrica, o fins i tot atòmica, en processos com ara la degradació de bateries electroquímiques o la síntesi de nanopartícules, entre d’altres.

La possibilitat de treballar amb càmeres de detecció directa d’alta sensibilitat i ultraràpides obrirà la porta a la reconstrucció de biomolècules i virus en tres dimensions, a l’observació dinàmica de la distribució de proteïnes, virus o nanopartícules a les membranes cel·lulars, i a l’anàlisi de les interaccions de les proteïnes a escala nanomètrica per entendre fenòmens d’agregació o d’estabilització de substàncies d’interès terapèutic.

El rector de la Universitat de Barcelona, Joan Guàrdia, s’ha felicitat pel fet que la UB incorpori una infraestructura singular nova: “La innovació forma part de l’ADN de la nostra universitat. En aquest sentit, aquest microscopi, que se suma a l’adquisició del primer aparell de ressonància magnètica nuclear de molt alt camp de l’Estat, suposa seguir avançant en la línia de la recerca capdavantera en diferents àmbits de la ciència”.

Per la seva banda, el director dels CCiTUB, Juan Fran Sangüesa, ha afirmat: “Gràcies a aquesta infraestructura singular, que conjuga les màximes prestacions d’un equip de microscòpia d’alta resolució i analítica amb unes prestacions innovadores, es podrà donar un fort impuls a projectes interdisciplinaris. D’aquesta manera, es potenciarà la col·laboració amb altres centres i instituts, no només del nostre entorn, sinó també a escala nacional i internacional”.

Francesca Peiró, coordinadora científica del node de Barcelona de la infraestructura científica i tècnica singular ELECMI, remarca que “aquest equip singular estarà equipat amb detectors d’electrons i raigs X de darrera generació i possibilitarà un control dinàmic de la dosi d’electrons i operació a baix voltatge, que facilitarà l’experimentació amb mostres sensibles al feix”.

L’adquisició d’aquest nou equipament s’ha fet en el marc del projecte MERIT (acrònim de Microscòpia electrònica avançada per a la recerca, la innovació i la transferència de coneixement), format per un consorci que lidera la UB i en el qual participen l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), la Fundació Bosch i Gimpera de la UB, l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL), l’Institut d’Investigacions Biomèdiques Agustí Pi i Sunyer (IDIBAPS) i la Fundació Sant Joan de Déu.

Es tracta d’un dels set projectes cooperatius del sistema de coneixement català cofinançats al 50 % amb el Programa Operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de Catalunya 2014-2020.

» Més informació: web de la UB [+] i dels CCiTUB [+]