Sense categoria

La Marató de TV3 2012 finança un projecte de la Unitat de Química Combinatòria del PCB

By 13 de novembre de 2013novembre 16th, 2020No Comments
La Dra. Miriam Royo (la tercera per l'esquerra) durant l'acte de lliurament dels ajuts. Foto: Fundació La Marató de TV3.
 13.11.2013

Ahir, dimarts 12 de novembre, va tenir lloc al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona, l'acte de lliurament dels premis als projectes que rebran finançament dels fons aconseguits per La Marató de TV3 en la convocatòria de l'any 2012, que va estar dedicada a la recerca sobre càncer. La Unitat de Química Combinatòria del Parc Científic de Barcelona (UQC-PCB) ha estat un dels beneficiaris dels ajuts per un projecte sobre nanomedicina personalitzada per al càncer de mama, que desenvoluparà en col·laboració amb el grup de Nanobiotecnologia de l'Institut de Biotecnologia i de Biomedicina de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i amb el CIBBIM-Nanomedicine del Vall d'Hebron Institut de Recerca (VHIR). La nova teràpia pot ajudar a superar la multirresistència a fàrmacs que caracteritza a les cèl·lules mare de càncer de mama.

Sota el títol “Nanomedicina personalitzada per a cèl·lules mare de càncer de mama triple negatiu”, l’objectiu d’aquest projecte –guardonat amb 395.095€– és el desenvolupament i validació preclínica de diferents sistemes d’administració de fàrmacs dirigits a receptors CD44 i CXCR1 per eradicar de manera eficient cèl·lules mare de càncer dins dels tumors de mama triple negatius.

Els càncers de mama triple negatius es caracteritzen per no tenir nivells detectables de receptors hormonals d’estrògens i progesterona ni amplificació de HER2/neu; això fa que, actualment, no existeixi una teràpia dirigida i que les pacients d’aquests tipus de càncer tinguin un pronòstic de supervivència de la malaltia molt baix. Així doncs, la generació de tractaments específics per a aquest tipus de càncer representa una necessitat social i mèdica de vital rellevància.

“Dirigint la teràpia antitumoral específicament a aquests tipus de cèl·lules, s’espera millorar significativament la supervivència i qualitat de vida de las dones afectades per aquesta malaltia”- afirma la doctora Miriam Royo, cap de la Unitat de Química Combinatòria del PCB, que treballarà en aquesta recerca conjuntament amb les investigadores Ibane Abasolo del Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR), i Esther Vázquez de l’Institut de Biotecnologia i Biomedicina de la UAB.

42 projectes de recerca sobre càncer

L’èxit de recaptació de La Marató 2012 ha permès finançar 42 projectes d’investigació sobre el càncer, destinant-hi més d’11 milions d’euros. Es tracta del nombre més elevat de projectes finançats dins una mateixa convocatòria de la Fundació i, alhora, la inversió en recerca més important que s’ha fet en 21 anys d’història del programa.

Un total de 79 equips treballaran al llarg dels pròxims 3 anys en la creació de nous mètodes de prevenció i diagnòstic del càncer i en el disseny de teràpies més eficaces basades en la medicina personalitzada. Dels 42 projectes que seran finançats, 19 són unitaris i 23 coordinats entre dos o tres institucions de recerca, i es duran a terme en 54 centres: 41 catalans; 10 de la resta de l’Estat espanyol; i 3 d’àmbit internacional.

A la convocatòria d’ajudes en càncer que la Fundació La Marató va obrir el mes de febrer s’hi van presentar 318 projectes, que van ser avaluats per 257 experts en càncer procedents de 37 països diferents. El procés d’avaluació ha estat coordinat per l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQUAS) –adscrita al Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya– i s’ha dut a terme mitjançant el sistema de ‘revisió per parells’ o ‘revisió entre iguals’ (peer review, en anglès) –el mètode de control de qualitat més emprat en la publicació científica– a partir del qual s’ha valorat el rigor metodològic i la viabilitat dels projectes.

Més informació sobre els projectes finançats a: