Sense categoria

By 17 de novembre de 2004novembre 16th, 2020No Comments
 17.11.2004

La Generalitat de Catalunya impulsa la constitució de la Bioregió catalana

El dimecres 17 de novembre, el conseller en cap Josep Bargalló va presidir la reunió de constitució de la Bioregió catalana, una iniciativa que pretén coordinar l'activitat d'investigadors de recerca bàsica i clínica, emprenedors i empreses que treballen en l'àmbit de la biomedicina i la biotecnologia. El projecte reuneix a diferents actors de la societat catalana, com són les administracions i diferents entitats públiques i privades, entre les quals figura el Parc Científic de Barcelona.

A la reunió van participar el conseller d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació (DURSI), Carles Solà; el conseller de Treball i Indústria, Josep Maria Rañé; el conseller d’Economia, Antoni Castells; i la consellera de Salut, Marina Geli. També hi van intervenir representants dels diferents actors que col·laboren en el projecte; entre altres, el director general del Parc Científic de Barcelona, Màrius Rubiralta; el director general de la Fundació Catalana per a la Recerca, Enric Banda; el director general de la Fundació Salut, Innovació, Societat de Novartis, Joan Artells; el segon tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jordi Portabella; i la directora del CIRIT, Marta Aymerich.

La Bioregió catalana té com a finalitats crear un entorn adequat per afavorir la transferència de tecnologia eficaç, potenciar la implantació de les noves tecnologies per millorar la competitivitat industrial existent i desenvolupar un sector biomèdic i biotecnològic dinàmic capaç de generar noves tecnologies mèdiques que aportin beneficis per a la qualitat de vida. Aquests objectius pretenen fomentar l’existència a mig termini d’una activitat empresarial en sectors basats en aquests camps científics que sigui de referència internacional i amb una incidència clara en la millora del benestar.

L’experiència de països més avançats en el camp de les ciències de la vida ha posat de manifest el paper que el creixement de la biotecnologia i les seves aplicacions té en el desenvolupament econòmic del país. Així mateix, la UE, a través del Consell Europeu, impulsa aquests camps com a pilar per fer d’Europa una important economia basada en el coneixement.

En aquesta nova economia, les noves estructures que fomentin la interrelació entre els sectors públic i privat són elements importants. Dins d’aquestes estructures destaquen els bioclústers, idea equivalent al concepte de bioregió. Els bioclústers es poden definir com agrupacions d’empreses i institucions, properes geogràficament i interconnectades per diferents tipus de relacions, que estan vinculades amb les ciències de la vida i la biotecnologia.

Catalunya disposa dels atributs necessaris per garantir l’èxit d’aquest projecte ja que compta amb institucions potents generadores de coneixement, com són les universitats, els hospitals, els instituts i centres de recerca, i les noves estructures del sistema de ciència i tecnologia com ara parc científics i tecnològics, bioincubadores i plataformes tecnològiques. Un primer pas cap l’estructuració d’aquest sector va ser la creació de l’, que conjuntament amb els seus associats aplega els centres de recerca biomèdica més importants de l’àrea metropolitana de Barcelona.

D’altra banda, Catalunya compta també amb un sector empresarial important, tradicionalment innovador, en l’àmbit farmacèutic i de productes i equipaments mèdics, a més de les incipients empreses biotecnològiques. Finalment, el seu entorn polític, social i regulador és actualment favorable al desenvolupament d’estratègies de col·laboració entre els sectors públic i privat.

Per a més informació sobre el tema, consulteu la pàgina sobre .