La Fundació Bosch i Gimpera signa un acord de llicència amb l’empresa alemanya Euroimmun

By 3 de setembre de 2014novembre 16th, 2020No Comments
Els investigadors Josep Dalmau i Francesc Graus.
 03.09.2014

La Fundació Bosch i Gimpera (FBG) –amb seu al Parc Científic de Barcelona– ha signat un acord amb Euroimmun AG mitjançant el qual l'empresa alemanya adquireix els drets de la patent d'una tecnologia que permet diagnosticar, pronosticar i tractar pacients que pateixen una malaltia autoimmune associada a processos neurodegeneratius i d'alteració de la son. La tecnologia ha estat desenvolupada a l'Hospital Clínic de Barcelona, la Universitat de Barcelona (UB), l'Institut d'Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS) i la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA).

El Dr. Francesc Graus, cap del servei de Neurologia del Clínic, responsable de l’equip IDIBAPS Neuroimmunologia clínica i experimental i professor de la Universitat de Barcelona, és el principal inventor de la patent, en què ha col·laborat el Dr. Josep Dalmau, investigador ICREA de l’IDIBAPS que lidera el Grup Autoimmunitat contra antígens sinàptics, i referent internacional en l’estudi de la neurologia i la psiquiatria. En els darrers 7 anys ha identificat un total de 8 malalties autoimmunes del cervell.

El Dr. Graus i el Dr. Dalmau han desenvolupat una tecnologia que permet diagnosticar, pronosticar i tractar malalts que pateixen una malaltia autoimmune associada a processos neurodegeneratius i d’alteració de la son. Es basa en la detecció, per inmunocitoquímica de cèl.lules transfectades, de la presència d’anticossos generats contra la proteïna neuronal IGLON5

Els resultats protegits per aquesta patent es van publicar a la revista Lancet Neurology. Els investigadors van identificar la presència d’un anticòs que actua contra una proteïna neuronal, IgLON5, responsable del procés neurodegeneratiu vinculat a un procés autoimmune que causa alteracions de la son. El desenvolupament d’aquesta tecnologia permetrà diagnosticar una malaltia neurodegenerativa fins ara desconeguda relacionada amb alteracions del son, i suggereix la possibilitat de controlar, en un futur, processos inflamatoris responsables de la neurodegeneració en aquest tipus de pacients.

Per a més informació [+]