La Fundació Bosch i Gimpera llicencia una patent a AB-Biotics

By 30 d'octubre de 2013novembre 16th, 2020No Comments
La tecnologia s'incorporarà a un test genètic d'AB Biotics. Image: UB.
 30.10.2013

La Fundació Bosch i Gimpera llicencia una patent a AB-Biotics

La Universitat de Barcelona –conjuntament amb l'Institut d'Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), l'Hospital Clínic de Barcelona i el Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa en l'Àrea de Salut Mental (CIBERSAM)– han desenvolupat una tecnologia que permet predir si un pacient tractat amb antipsicòtics té un risc alt o baix de desenvolupar la síndrome extrapiramidal, que afecta el sistema nerviós central. Com a resultat d'aquest projecte, a principis d'any es va demanar una patent que, recentment, la Fundació Bosch i Gimpera (FBG), amb seu al parc Científic de Barcelona, ha atorgat en llicència a la biotecnològica AB-Biotics.

Els efectes secundaris dels antipsicòtics afecten el moviment del pacient. Ocasionen rigidesa muscular, tremolors, parkinsonisme i acatísia (impossibilitat de mantenir-se quiet), entre d’altres, per la qual cosa la taxa d’abandonament del tractament a causa d’aquests efectes és molt alta.

La nova tecnologia s’incorporarà a Neurofarmagen, un test genètic desenvolupat per AB-Biotics que permet identificar el tractament més adequat per a cada pacient neuropsiquiàtric a través del DNA extret d’una mostra de saliva. D’aquesta manera, a més de la informació que ja oferia el test fins ara, el metge disposarà de més dades per decidir quin fàrmac i quina dosi són més segurs per a un pacient determinat. Actualment, es comercialitza a Espanya, a través d’Almirall; al Brasil, a través de GlaxoSmithKline, i a Mèxic, a través de Scienta Farma.

L’equip d’inventors que ha donat lloc a aquesta patent està format per Amàlia Lafuente, Cristina Malagelada i Sergi Mas, tots tres de la UB; Patricia Gassó, de l’IDIBAPS i la UB, i Miguel Bernardo, de la UB, l’Hospital Clínic i el CIBERSAM.