Javier Iglesias, Adrià Huguet i Sergi Hernández (Foto: FBG).
 16.07.2020

Kumux llança un software 2.0 que crea llum diferencial per millorar la salut humana i el creixement de les plantes

Enlighting Technologies, una spin-off de la UB ubicada al Parc Científic de Barcelona, ha creat Kumux, amb l'objectiu de llançar al mercat un software 2.0 de simulació espectral que, a través d'algoritmes patentats, permet generar llum diferencial per millorar tant la salut de les persones com el creixement de les plantes. Es tracta d'un sistema d'il·luminació intel·ligent, –autònom i basat en tecnologia LED, dissenyat perquè pugui integrar-se en qualsevol lluminària o plataforma de control.

A casa, a l’oficina, al transport públic… Les persones passem el 90% del dia exposades a llum artificial en diferents ambients. El mercat de les lluminàries treballa actualment per millorar la llum a través del hardware.

“Igual que fem dieta, o esport, necessitem les propietats del sol. No seguir una bona dieta de llum afecta la nostra rutina i el nostre estat d’ànim, ja que el nostre cervell utilitza la informació de la llum per omplir-nos d’energia o per relaxar-nos. Nosaltres podem dotar la llum artificial dels beneficis de la llum natural”, explica Javier Iglesias, CEO de Kumux.

El software de Kumux –fruit de la tecnologia d’intel·ligència artificial desenvolupada durant quatre anys a la Facultat de Física de la UB– és un sistema d’il·luminació dinàmic, autònom i basat en tecnologia LED, compatible amb diferents sistemes i està dissenyat perquè pugui integrar-se en qualsevol lluminària o plataforma de control.

“A través d’un algoritme desenvolupat amb la col·laboració del Barcelona Supercomputing Center (BSC), la plataforma permet a les companyies d’il·luminació crear les seves pròpies receptes de llum adaptables a les persones que hi hagi en el seu espai”, comenta Iglesias.

En l’actualitat la companyia ja treballa amb diversos clients nacionals i internacionals, entre els quals destaca la col·laboració amb un hospital. “A través d’una il·luminació biodinàmica és possible reduir l’estada d’un pacient en un hospital i millorar també el seu descans i la seva recuperació”, apunta l’executiu. Les empreses de retail són altre client important de Kumux, ja que el seu software permet, entre altres coses, generar emocions a través d’un control colorimètric dels llums durant les diferents temporades de moda que milloren l’experiència del consumidor a la botiga.

La innovació en el sector de les lluminàries duta a terme per Kumux ha portat l’spin-off a ser una de les empreses seleccionades per formar part del programa SHAPE Pilot (SME HPC Adoption Programme in Europe), una iniciativa de suport a empreses que volen estudiar possibilitats de negoci dins el camp de la supercomputació.

Transferència a la societat dels resultats d’una recerca innovadora

L’any 2016, els investigadors Blas Garrido, Sergi Hernández i Adrià Huguet, de la secció d’electrònica del Departament d’Enginyeria de la UB, van presentar el seu sistema d’il·luminació intel·ligent durant la segona edició del Science + Partner, un esdeveniment organitzat per la Fundació Bosch i Gimpera que posa en contacte personal investigador amb persones del món de l’empresa i inversors.

Durant aquella trobada van coincidir amb el fons d’inversió de transferència de tecnologia BeAble Capital, que posteriorment seria clau per al llançament l’any 2017 d’Enlighting Technologies, que va néixer com spin-off participada per la Universitat de Barcelona i BeAble. Ara, Enlighting ha creat la marca Kumux per comercialitzar el seu sistema intel·ligent d’il·luminació 2.0 de simulació espectral.

Notícia relacionada [+]