El Dr. Josep Samitier (Foto: IBEC).
 22.07.2020

Josep Samitier, distingit amb la medalla Narcís Monturiol per la seva contribució al sistema català de ciència i tecnologia

El Govern de la Generalitat de Catalunya va aprovar ahir la concessió de la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic a Josep Samitier, director de l´Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), amb seu al Parc Científic de Barcelona, per la seva contribució al desenvolupament del sistema català de coneixement i innovació.

El Govern va aprovar ahir la concessió de la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic a Josep Samitier Martí, director de l’IBEC, catedràtic del Departament d’Enginyeria Electrònica i Biomèdica de la Universitat de Barcelona (UB) i president de l´Associació Catalana d´Entitats de Recerca (ACER).

El Dr. Samitier és impulsor de la nanobioenginyeria a través del grup de recerca que lidera a l’IBEC, que es focalitza en aplicar la nanotecnologia per a desenvolupar nous sistemes i dispositius biomèdics, principalment amb finalitats diagnòstiques, i dispositius microfluídics integrats d’òrgan-en-un-xip, per a estudiar malalties i per al cribatge de fàrmacs. Actualment, és el coordinador de la Plataforma Espanyola de Nanomedicina (NANOMED Spain) i també és membre de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC).

Josep Samitier ha estat membre fundador d’EIT Health i també va ser codirector del Centre d’Enginyeria de Microsistemes (CEMIC) de la Xarxa d’Innovació Tecnològica XiT. Durant quatre anys va exercir de subdirector del Parc Científic de Barcelona.

A l´àmbit acadèmic, a més de ser catedràtic del Departament d’Enginyeria Electrònica i Biomèdica de la Universitat de Barcelona (UB), ha estat vicerector de Política Internacional i d’Innovació, i també de Programes Internacionals d’Investigació, i rector en funcions, de la mateixa universitat.

L’any  2003  va rebre el Premi Ciutat de Barcelona en la categoria d’innovació tecnològica.

Dotze personalitats i una entitat, guardonades en aquesta edició

Les Medalles i la Placa Narcís Monturiol són uns reconexeiments, instituïts per la Generalitat l’any 1982, que distingeixen les persones i entitats per la seva contribució destacada al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya.

En aquesta edició les persones que rebran la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic són: Ramon Brugada i Terradellas, Paul Christou, M. Teresa Espinal i Farré, Manel Esteller Badosa, Pilar Garcia Almirall, Paloma Mas, Victoria Reyes García, Jordi Salas-Salvadó, Josep Samitier i Martí i Sebastià Xambó Descamps.

L’entitat distingida amb la Placa Narcís Monturiol és l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO).

Amb la resolució aprovada ahir, el Govern ha atorgat un total de 291 Medalles Narcís Monturiol (227 a homes i 64 a dones), mentre que les institucions guardonades amb la Placa Narcís Monturiol han estat quaranta-sis. Com l’any passat –quan les medalles es van lliurar a vuit dones i onze homes– aquest 2020 es continua avançant en el camí cap a l’equilibri de gènere del sistema català d’R+D, integrat en més d’un 42% per dones.