D’esquerra a dreta: Elías Campo, Iñaki Martín-Subero, Holger Heyn, i Ivo Gut a l’avaluació del projecte BCLL@las a Brusel·les (Foto: CNAG-CRG).
 23.10.2018

Investigadors del CNAG-CRG i de l’IDIBAPS reben una ERC Synergy Grant de 8,3 M€

El Consell Europeu de Recerca (ERC) ha fet públics avui els resultats de la convocatòria 2018 dels prestigiosos ajuts ERC Synergy Grants. Quatre grups de recerca del Centre Nacional d’Anàlisi Genòmica (CNAG-CRG) –amb seu al Parc Científic de Barcelona e integrat al Centre de Regulació Genòmica (CRG)– i de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), han rebut aquest ajut per dur a terme el projecte BCLL@las, que pretén estudiar la genòmica i l’epigenòmica de la leucèmia limfàtica crònica – el tipus de leucèmia més comú al món occidental– amb una resolució sense precedents, mitjançant l’anàlisi de cèl·lules individuals.

Dos grups de recerca del Centre Nacional d’Anàlisi Genòmica (CNAG-CRG) del Centre de Regulació Genòmica (CRG) amb experiència en tecnologies de seqüenciació i en genòmica de cèl·lules individuals liderats per Ivo Gut i Holger Heyn, juntament amb dos grups de recerca de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi I Sunyer (IDIBAPS) amb experiència en biologia cel·lular, patologia i clínica liderats per Elias Campo i Iñaki Martin-Subero, han estat guardonats amb un ajut de 8,3 milions d’euros en la convocatòria d’ajuts ERC Synergy 2018. Aquests quatre grups duran a terme el projecte BCLL@tlas, que busca desxifrar els trets genòmics i epigenòmics característics de la leucèmia limfàtica crònica mitjançant l’anàlisi de cèl·lules individuals.

“Serem capaços d’entendre la leucèmia limfàtica crònica amb molta més resolució i com mai abans i generarem informació detallada de milers de cèl·lules individuals. Això sens dubte ens portarà a nous descobriments sobre l’origen i l’evolució del càncer,” afirma Ivo Gut,director del CNAG-CRG. “Els nostres grups han estat treballant conjuntament en la leucèmia limfàtica crònica des de l’any 2009. Hem fet un llarg camí en la comprensió de les característiques d’aquesta malaltia a nivell del genoma. Ara, amb l’ERC Synergy podrem fer un pas endavant per tal de comprendre el seu desenvolupament i progressió en estudiar en detall i a una resolució de cèl·lula a cèl·lula”, afegeix l’investigador.

Els ERC Synergy Grants tenen com a objectiu abordar preguntes científiques ambicioses que només es poden resoldre gràcies al treball coordinat d’un grup reduït d’entre 2 a 4 investigadors principals i els seus equips que aportin coneixement, equips, experiència i capacitats complementàries. La finalitat d’aquesta categoria d’ajuts és la d’oferir el suport necessari per fomentar la interacció i la col·laboració que permeti una recerca transformadora i capdavantera capaç de donar a lloc a resultats científics innovadors i, fins i tot, impredictibles així com l’intercanvi i l’enriquiment entre disciplines.

El projecte BCLL@las és un dels tres projectes guardonats amb l’ERC Synergy a Espanya en aquesta convocatòria i l´únic guardonat a Catalunya. És un dels 27 ajuts finançats en tota Europa, d’entre les 295 propostes rebudes i amb una taxa d’èxit del 9%.

► Més informació: Web del CNAG–CRG [+]