D'esquerra a dreta, Enric Barba, president del Club Cecot Innovació i Tecnologia; Joan Bertran, CEO i confundador de Cebiotex; el president de la Generalitat, Quim Torra i el president de la patronal Cecot, Antoni Abad (Foto: Cecot).
 24.10.2018

Cebiotex, guardonada amb el Reconeixement Cecot a la Innovació 2018

Cebiotex– la primera spin-off de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona (HSJD) i de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)– ha estat distingida amb el Reconeixement Cecot a la Innovació 2018. Joan Bertran, CEO i cofundador de la biotecnològica ubicada al Parc Científic de Barcelona (PCB), va recollir ahir el guardó en la cerimònia d’entrega dels Reconeixements Cecot al Progrés Empresarial al Teatre Nacional de Catalunya, en el marc de la 24a Nit de l’Empresari, presidida pel cap de l'Executiu català, Quim Torra.

Cebiotex va néixer l’any 2012 de la mà de l’enginyer tèxtil Joan Bertran com a spin-off de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona (HSJD) i de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) amb l’objectiu de desenvolupar una membrana de nanofibres biodegradable (reabsorbible per l’organisme) per al tractament postquirúrgic del càncer.

La membrana de Cebiotex és un Local Drug Delivery Sistem (un sistema d’alliberament local de principis actius) que permet als cirurgians –després de l’extirpació d’un tumor–, recobrir el llit quirúrgic amb elevades concentracions de fàrmac per tal que actuï directament a la zona afectada.

Fruit de la interacció entre els investigadors de l’HSJD –que van desenvolupar la part científica i clínica del projecte– i l’equip d’enginyers de l’Institut d’Investigació Tèxtil i Cooperació Industrial de Terrassa (INTEXTER) de la UPC –que va aportar la tecnologia per produir nanofibres– Cebiotex va crear la seva primera solució terapèutica: el CEB-01, dissenyat per al tractament dels llits quirúrgics dels Sarcomes de Parts Toves (Soft Tissue Sarcoma, STS), un tipus de càncer rar “frontera” entre adults i nens que pot aparèixer a qualsevol edat.

Amb tres rondes de finançament tancades, Cebiotex té patentada la plataforma tecnològica d’alliberament de fàrmacs als Estats Units, la Unió Europea i La Xina, i disposa de tecnologia i equips de producció propis per a la fabricació i desenvolupament regulador del seu primer fàrmac. El repte a partir d’ara és signar acords de llicència amb farmacèutiques per obtenir rendibilitat dels socis i viabilitat empresarial del projecte.

Els Reconeixements Cecot al Progrés Empresarial neixen l’any 1995 amb l’objectiu de distingir les bones pràctiques en àmbits professionals i empresarial que millorin la competitivitat tenint present la preocupació per l’entorn i la cohesió social. Cada any, la patronal lliura aquest guardons en el marc de la Nit de l’Empresari, que és ja una cita consolidada entre les personalitats del món polític, econòmic, acadèmic i empresarial català.

Sota el lema ‘Smart society. Transformació Digital i empoderament social’, en aquesta 24a edició l’esdeveniment hi va aplegar nou-cents assistents. A més del president de la Generalitat, Quim Torra, hi van participar el president del Parlament, Roger Torrent; el conseller d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència del Govern, Ernest Maragal; el conseller de Treball, Afers Socials i Família de la Generalitat de Catalunya, Chakir El Homrani; la consellera d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, Àngels Chacó; i el conseller de Polítiques Digital i Administració Pública, Jordi Puigneró.