ImmunNovative Development, dos anys de trajectòria empresarial

By 27 de febrer de 2012novembre 16th, 2020No Comments
 27.02.2012

ImmunNovative Development, dos anys de trajectòria empresarial

ImmunNovative Developments (IND) —especialitzada en el desenvolupament de nous fàrmacs biològics per prevenir, diagnosticar i tractar infeccions multiresistents i altres malalties inflamatòries de base immunitària— ha complert aquest mes de febrer el seu segon aniversari. Malgrat la seva curta trajectòria, la biotecnològica —amb seu a la Bioincubadora del Parc Científic de Barcelona– està a punt de finalitzar la fase preclínica de dos productes first-in-class d'ampli espectre contra la sèpsia i ha estat seleccionada com una de les 4 millors biotec europees en ciències de la vida pel Cívica European Venture Contest 2011. Al seu bagatge IND compta, així mateix, amb d'altres importants reconeixements nacionals e internacionals: en 2010 va ser guardonada com a primera finalista del premi BioEmprenedorXX 2010 i el 2011 com a semifinalista de la 5a edició de l'European Venture Summit 2011.

ImmunNovative Developments es va constituir el 2010 com una spin-off de l’Hospital Clínic i la Universitat de Barcelona (UB) per iniciativa emprenedora de Josep Lluís Falcó, doctor en Ciències Químiques amb més de 10 anys d’experiència en el sector R&D farmacèutic i biotech, i de Francisco Lozano, consultor sènior del Servei d’Immunologia de l’Hospital Clínic i professor titular d’Immunologia de la Facultat de Medicina de la UB.

El Dr Lozano és, alhora, coinventor de dues sol•licituds de patent relacionades amb l’ús de proteïnes recombinants humanes per al tractament de malalties infeccioses i processos inflamatoris de base immunitària, la llicència de les quals ha estat concedida a la Universitat de Barcelona, a través de la Societat Cultura Innovadora i Científica (CICUB). L’Àrea de Creació d’Empreses de la Fundació Bosch i Gimpera (FBG-UB) i l’Oficina de Gestió de la Innovació de la Fundació Clínic també van col·laborar en la creació de l’spin-off i en l’assessorament inicial del projecte empresarial i del contracte de llicència d’ambdues patents.

La principal línia de recerca d’IND se centra en productes first-in-class d’ampli espectre d‘acció i que no generen resistències davant agents infecciosos, un dels problemes terapèutics més greus avui dia. A l’actualitat els seus candidats més avançats són: l’IND-006, un tractament de la sèpsia bacteriana (que ha obtingut l’Scientific Advice a l’European Medicines Agency (EMA) i l’IND-005, un tractament de la sèpsia per fongs. Es tracta de proteïnes endògenes naturals, constituents normals del nostre sistema immunitari i, per tant, amb baixa o nul•la immunogeneïcitat i toxicitat. A més, l’espectre antimicrobià és al més ampli possible, ja que els fàrmacs d’IND són capaços de reconèixer tot tipus de bacteris (G+ i G-) i fongs.

L’IND-006 i l’IND-005 representen la primera teràpia biològica d’ampli espectre contra la sèpsia, fins i tot en quadres clínics greus provocats per soques microbianes multiresistents a les teràpies antibiòtiques convencionals. Ambdós candidats han demostrat excel·lents resultats en assaigs in vivo i in vitro, i també estan donant molt bons resultats en prova de concepte en models animals rellevants.

Les proves de concepte que demostren l’eficàcia in vivo d’aquests fàrmacs es duen a terme amb una sòlida protecció de propietat intel·lectual i amb possibilitats d’ampliació i millora, i s’han pogut dur a terme a través de diferents ajuts, entre ells, l’ajut VALTEC d’ACC1Ó i el Programa de Projectes de Valorització del Banc Santander-UB que gestiona la Fundació Bosch i Gimpera. Tant els resultats d’eficàcia en models animals com l’absència de toxicitat i immunogeneïcitat fan que els fàrmacs d’IND siguin una alternativa terapèutica i profilàctica prometedora.

Un cop finalitzada amb èxit la fase pre-clínica, ImmunNovative Developments. continuarà el seu desenvolupament fins els assaigs clínics. L’objectiu final serà la demostració d’eficàcia i seguretat dels nostres fàrmacs en pacients a la fase II.