Nuria Montserrat amb membres del seu equip (Foto: IBEC).
 02.04.2020

Experts de l’IBEC contribueixen a identificar un fàrmac en fase clínica que bloqueja els efectes del virus SARS-Co-V2

Investigadors de l’’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) al Parc Científic de Barcelona han identificat un fàrmac capaç de bloquejar els efectes del virus SARS-Co-V2, origen de la malaltia del Coronavirus 2019. El tractament, que des d’avui es podrà provar en dos-cents pacients de Covid-19, ha demostrat la seva eficàcia en minirronyons generats a partir de cèl·lules mare humanes.

Investigadors de l’IBEC liderats per la professora d’investigació ICREA Núria Montserrat, en col·laboració amb experts internacionals, han identificat un fàrmac capaç de bloquejar els efectes del virus SARS-Co-V2, origen de la malaltia del Coronavirus 2019.

Per a l’elaboració d’aquest estudi ,que s’ha publicat avui en la prestigiosa revista Cell, i en el qual ha participat l’Institut Karolinska de Suècia, el Institute of Molecular Biotechnology de la Austrian Academy of Sciences i el Life Sciences Institute (LSI) de la Universitat of British Columbia, entre altres, els investigadors han utilitzat minirronyons desenvolupats a partir de cèl·lules mare humanes generats a l’IBEC per l’equip del grup Pluripotència per a la regeneració d’òrgans, liderat per Núria Montserrat.

En aquests organoides generats mitjançant tècniques de bioingeniería s’ha desxifrat com el SARS-Co-V2 interacciona i infecta les cèl·lules humanes del ronyó.

Aquests organoides, creats mitjançant tècniques de bioenginyeria, recullen la complexitat de l’òrgan real, la qual cosa els ha permès desxifrar com el SARS-Co-V2 interacciona i infecta les cèl·lules humanes del ronyó, a més d’identificar una teràpia dirigida a reduir la seva càrrega viral.

“L’ús d’organoides humans ens permet provar de manera molt àgil els tractaments que ja s’estan utilitzant per a altres malalties o que estan prop de ser validats. En aquests moments en els quals el temps constreny, aquestes estructures 3D estalvien dràsticament el temps que destinaríem a provar un nou medicament en humans”, destaca Núria Montserrat.

► Article de referència: Monteil et al. “Inhibition of SARS-CoV-2 infections in engineered human tissues using clinical-grade soluble human ACE2“. Cell 2020, DOI: 10.1016/j.cell.2020.04.004

► Més informació: web de l’IBEC [+]