Xavier Trepat i Eduard Batlle (Fotos: IBEC / IRB Barcelona).
 31.03.2020

Xavier Trepat de l’IBEC i Eduard Batlle de l’IRB Barcelona reben una ERC Advanced Grant

Els investigadors Xavier Trepat de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) i Eduard Batlle de l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) –tots dos centres amb seu al Parc Científic de Barcelona– han rebut la prestigiosa beca ERC Advanced Grant concedida per l'European Research Council (ERC) i dotada amb 2.5 milions d’euros.

Les ERC Advanced Grants s’atorguen a investigadors de la UE amb un ampli historial d’èxits científics en els últims 10 anys, i premien projectes amb un fort component de multidisciplinarietat i amb aplicacions innovadores en camps emergents.

Els projectes liderats pels investigadors Xavier Trepat de l’IBEC i Eduard Batlle de l’IRB Barcelona han estat entre les 85 propostes seleccionades, de les 1881 presentades, en aquesta convocatòria. Fins ara, l’IBEC ha rebut finançament de l’ERC per al desenvolupament de 19 projectes d’investigació i l’IRB Barcelona, per a 20.

Una nova generació de robots biològics

El Consell Europeu de Recerca (ERC) ha atorgat a Xavier Trepat, professor ICREA i investigador principal a l’IBEC, la prestigiosa beca ERC Advanced Grant, Abans d’aconseguir aquesta beca, l’investigador també va obtenir les subvencions “Starging Grant“, “Consolidator Grant” i “Proof of Concept“ de l’ERC.

Gràcies a aquest reconeixement, l’expert i el seu grup podran desenvolupar durant cinc anys el projecte “EpiFold“, que se centrarà en la comprensió dels principis i les propietats mecàniques de l’epiteli en 3D. Així mateix, Trepat i el seu equip aniran un pas més enllà i desenvoluparan una nova tecnologia, anomenada “Epifluídica”, per establir les bases d’una nova generació de dispositius biohíbrids que tindrien una capacitat única per potenciar funcions en robots biològics.

Aquests micro-robots únics construïts amb hidrogels i capes epitelials seran capaços de mantenir les propietats multifuncionals i auto-regeneratives de l’epiteli, a més de poder de detectar, absorbir, secretar, filtrar i realitzar activitats enzimàtiques. “Quan una peça d’un robot actual es trenca no tenim altra opció que substituir-la. En canvi, amb robots biològics podem aconseguir que les peces s’auto-reparin, ja que els teixits vius tenen capacitat de regeneració gràcies a les seves cèl·lules mare”, exposa Trepat. Més informació al web de l’IBEC [+]

Organoides per evitar recaigudes en el càncer colorectal

Eduard Batlle, investigador ICREA, Cap del Laboratori de Càncer Colorectal de l’Institut de l’IRB Barcelona i membre de CIBERONC, ha obtingut una ERC Advanced Grant per desenvolupar el seu projecte “Malaltia Residual en el Càncer Colorectal” (ResidualCRC), durant els propers 5 anys. Aquesta és la cinquena beca ERC de Batlle

El projecte ResidualCRC posa el focus en aquestes cèl·lules ocultes del tumor primari, que es comencen a disseminar abans que aquest hagi estat extirpat, i que romanen indetectables durant mesos o anys, fins que provoquen l’aparició d’un nou tumor. “Malgrat la seva rellevància clínica, es coneix molt poc sobre les cèl·lules disseminades del tumor, i un avenç en aquest camp beneficiaria moltíssims pacients”, afirma Eduard Batlle.

Estudis realitzats fins a la data apunten que els mecanismes que utilitzen aquestes cèl·lules disseminades del tumor per mantenir latents són diferents dels que s’han descrit per a altres tipus de càncer, com ara el de mama. El laboratori de Càncer Colorectal de l’IRB Barcelona compta amb un model d’estudi pioner a partir d’organoides, que són “mini-càncers” cultivables, que permetrà estudiar els diferents mecanismes que fan servir aquestes cèl·lules per desprendre’s el tumor primari, evadir el sistema immune, envair un altre òrgan i generar un nou tumor.  Més informació al web de l’IRB Barcelona [+]