Una mirada artística a la recerca

By 5 de juny de 2009novembre 16th, 2020No Comments
 05.06.2009

Una mirada artística a la recerca

Durant el dia d'avui, 5 de juny, i demà, dia 6, tindrà lloc a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona i l'Hangar (Can Ricart) el Simposi internacional "Impresión Expandida", que té com a objectiu obrir un espai de reflexió i debat per analitzar el paradigma cultural actual. El certamen inclou conferències, debats, una sessió d'audiovisuals i una exposició de pòsters, que ofereix, entre d'altres propostes, una mirada de l'activitat de recerca que es du a terme al Parc Científic Barcelona (PCB) des d'una perspectiva artística.

El treball que fa referència al PCB, sota el títol “Diarios de laboratorio del Dr. A y el Dr. G”, és un arxiu fotogràfic que mostra la zona de treball amb els diaris de laboratori dels investigadors de dos grups de recerca de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), liderats per Fernando Albericio i Ernest Giralt, i s’emmarca dins d’un projecte més ampli anomenat “Observacions en un laboratori”, que des del 2008 du a terme la investigadora Luz Broto, becària del grup de recerca de la Facultat de Belles Arts “Prospeccions Binàries”.

La seva feina respon a la voluntat d’apropar els diferents llenguatges amb què treballa l’art i la ciència i té com a objectiu establir punts de similitud i diferència entre el mètode científic i l’artístic basant-se en la observació de l’espai i el context on es genera el coneixement científic. La seva tasca es limita a observar, anotar i prendre petites fotografies com a apunts. Amb aquest material elabora un “Diari de laboratori” on transcriu les seves impressions al respecte.

En el treball que s’exposa al simposi, “Diarios de laboratorio del Dr. A y el Dr. G”, es pot veure la similitud que hi ha entre els diaris que fan servir els investigadors, el que segons Luz Broto, revela per una banda la “homogeneitat” que existeix en la metodologia científica i per altra els senyals del subjetes que treballen rere l’observació objectiva, ja que mostren certes diferències, detalls que potser revelen plantejaments diferents.

Els espais en blanc corresponen a científics que no utilitzen el diari com a eina de treball, o que aquell dia no hi eren presents i, per tant, es respecta la seva absència, doncs ocupen un espai dins el laboratori.

Luz Broto és llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i ha fet el doctorat Art en l’era digital. Creació intermedia, a la mateixa Universitat. A partir de la beca predoctoral per la Formació de Personal Investigador (FI) va iniciar una línea d’investigació sobre l’estudi i l’experimentació del l’esdeveniment dins i fora de l’espai expositiu, desenvolupant una sèrie de projectes específics a diferents contexts. Aquesta sèrie de produccions es troben a www.luzbroto.net, on s’exposa la metodologia de la investigació i el seu camp d’interés.