El PCB ofereix un nou taller d’experiments que investiga fàrmacs contra la diabetis

By 5 de febrer de 2010novembre 16th, 2020No Comments
 05.02.2010

A principis d'aquest any s'ha posat en marxa a l'OpenLab del Parc Científic Barcelona un nou taller d'experiments científics sota el títol "Investiga amb cèl·lules i gens!", que mostra als estudiants de 3r i 4art d'ESO i de batxillerat una de les línies de recerca que actualment s'està duent a terme a l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) ubicat al PCB i que té l'objectiu d'investigar possibles fàrmacs per al tractament de la diabetis de tipus 2 i l'obesitat.

Amb aquesta nova activitat, que dinamitzen les investigadores Laia Miret i Rubí Zamudio del Laboratori de Química i Farmacologia de l’IRB Barcelona, s’amplia el cicle de tallers científics que, a més d’apropar el món de la recerca a la societat, vol fomentar vocacions científiques entre els joves, convidar-los a experimentar en directe com es treballa en un laboratori, i a participar en una línia de recerca actual amb mostres i instruments científics que s’estan utilitzant en el projecte de recerca.

El cicle de tallers “Fes Recerca!” s’ofereix cada dimarts i dijous a la comunitat educativa a l’OpenLab del PCB i també al públic en general, a la Pedrera de Caixa Catalunya, durant els dissabtes de novembre en motiu de la Setmana de la Ciència. Aquesta activitat compta amb el suport de l’Obra Social de Caixa Catalunya, l’empresa Luwa i el Comissionat per a Universitats i Recerca, i forma part de del programa que organitza l’Àrea de Difusió de la Ciència del PCB. Aquest programa ofereix cada any més de 120 activitats de divulgació científica adreçades tant a la comunitat educativa com a la societat, en general, en què participen prop de 6.000 persones.

La diabetis tipus 2 (DM 2) és una malaltia crònica que es caracteritza per la presència de glucosa en sang, a causa d’un dèficit d’insulina, que és l’hormona que facilita que la glucosa arribi a les cèl·lules. Degut a això, la glucosa es queda a la sang i afecta a la funció de diferents òrgans i sistemes del cos.

Segons les últimes dades que ha fet públiques el Ministeri de Sanitat, la prevalença de la DM 2 gira entorn al 6,5% en la població d’entre 30 i 65 anys, tot i que pot arribar al 12% en funció dels diferents estudis. Les persones amb antecedents familiars i predisposició genètica, així com hipertensió i sobrepès, presenten un risc més elevat de patir la malaltia que, generalment afecta a persones grans, però en els últims anys la seva incidència s’ha incrementat tant en la població gran com entre la població infantil degut, entre d’altres factors, a una dieta incorrecta i el sedentarisme.

L’objectiu principal de la pràctica que ofereix el taller consisteix en provar quins dels diversos compostos en estudi i sintetitzats en el laboratori activa la regió d’ADN que controla l’expressió d’un gen associat a aquesta patologia, Aquest taller permet als alumnes aprendre les tècniques de manipulació més comuns dels laboratoris de recerca amb línees cel·lulars estables (observar, rentar, comptar, sembrar i incubar cèl·lules); així com mesurar l’activitat d’un gen –que es fa a través d’un marcador, la luciferasa, un gen de les cuques de llum que s’introdueix dins les cèl·lules– mitjançant el luminòmetre, un aparell que quantifica la intensitat de llum. A més fluorescència, més s’expressarà el gen i més eficaç serà el compost en estudi.