El vuit 'fellows' de la segona edició de d·HEALTH Barcelona després de la seva graduació. - Foto: © Hector Fuentes.
 16.06.2015

El PCB acull la cerimònia de graduació dels ‘fellows’ de d·HEALTH Barcelona 2014-2015

Després de vuit mesos d’intens entrenament i formació, la segona edició d’alumnes de Design Health Barcelona (d·HEALTH Barcelona) es va graduar la setmana passada en una cerimònia celebrada al Parc Científic de Barcelona. Els vuit fellows surten del programa equipats no només amb coneixements específics, sinó també amb habilitats personals i d’emprenedoria per tal de desenvolupar solucions viables per les tres necessites clíniques insatisfetes que han detectat en les seves estades a l’Hospital Clínic i a l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona.

Els tres equips de fellows van presentar als assistents les necessitats que han triat i les solucions innovadores en les que estan treballant: incontinència urinària, lactància materna i incontinència fecal.

“No necessitem més emprenedors, però sí un ecosistema més fort”, va dir Montserrat Vendrell, directora de Biocat, durant l’apertura de l’acte. d·HEALTH Barcelona vol contribuir a millorar aquest ecosistema d’emprenedors en l’atenció de la salut a través d’un sistema d’aprenentatge disruptiu i mentorship per els seus fellows.

Jorge Juan Fernández –cap acadèmic de Moebio i director d’E-Health i Health 2.0 a l’Hospital Sant Joan de Déu– va presentar el programa d·HEALTH Barcelona als assistents. Va parlar del Biodisseny com a mètode per la innovació medtech i de com “el design thinking ha influenciat als innovadors en salut a focalitzar-se en el desenvolupament d’una major comprensió de les necessites clíniques com a punt de sortida del procés d’invenció”. La immersió clínica dels fellows de d·HEALTH Barcelona als hospitals els ha permès identificar més de 600 necessitats clíniques insatisfetes, va explicar Jorge Juan. Un cop focalitzats en una d’aquestes necessitats, cada equip de fellows ha pogut parlar amb més de 100 clients i usuaris potencials per validar les seves hipòtesis.

d·HEALTH Barcelona es preocupa més per els innovadors que crea, que per les innovacions. “Quan tothom està d’acord en que la innovació i l’emprenedoria són crítics per el futur del país, hem de començar a buscar els perfils professionals més addients, ja que el futur de la innovació no vindrà de les companyies formant equips, sinó dels equips formant companyies”, va apuntar Jorge Juan.

El convidat d’honor de la cerimònia va ser Briant Lin, emprenedor en medical devices i director mèdic de la Consultative Medicine Clinic a la Universitat d’Stanford. Lin va tornar ressaltar que “la innovació a través del design thinking és basa en la definició de necessitats” i que “tots els innovadors en salut hem escollit el camí de re-inventar la medicina per ajudar als pacients a tenir una vida millor”.

Biocat està buscant actualment la tercera edició de fellows del programa. d·HEALTH Barcelona busca fellows provinents del món de les ciències de la vida i la salut, però també del món de l’enginyeria, el disseny i els negocis. En paraules de Jorge Juan Fernández, “la magia succeix a les interseccions, on conflueixen diferents maneres de pensar, aproximacions i habilitats”.