Carla Vázquez durante su presentación del proyecto Investiga! en el encuentro ComCiRed (Foto: PCB).
 26.04.2018

El Parc Científic de Barcelona participa en ComCiRed

La Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) va organitzar per novè any consecutiu la trobada Comunicar Ciencia en Red (ComCiRed), adreçada als membres de la Red de Unidades de Cultura Científica y de la Innovación (UCC+i), que va tenir lloc a Granada els dies 19 i 20 d’abril. La UCC+i del Parc Científic de Barcelona (PCB) va participar activament a les jornades.

Durant aquests dies, al voltant d’unes 80 persones membres de la xarxa UCC+i van tenir l’oportunitat de conèixer-se per compartir experiències i bones practiques. També es van fer tallers sobre la postveritat en xarxes socials y com abordar la perspectiva de gènere en la comunicació científica. Cadascuna de les UCC+i podia proposar un ponent per presentar al assistents el projecte més destacat de la seva unitat. Entre tots ells es va escollir com a projecte més inspirador del 2017 “UPCT-Ingeniosanos el futur visita l’hospital” de la Universitat Politècnica de Cartagena.

Carla Vázquez, de l’Àrea de Difusió de la Ciència del Parc Científic de Barcelona, va parlar sobre els 10 anys del projecte Fes Recerca! –enmarcat dins el programa Recerca en Societat– que té com a objectiu comunicar “ciència viva”, és a dir, la investigació que s’està duent a terme actualment als centres de recerca del PCB i de la Universitat de Barcelona. Aquests tallers estan adreçats a estudiants de secundària i/o cicles formatius superiors i permeten fer partícips als assistents d’experiments contextualitzats en una línia d’investigació real. D’aquesta manera els estudiants poden viure en primera persona què és fer recerca en àrees com ara la genètica, la biotecnologia o la biomedicina.

Apropar la ciència a la ciutadania i fomentar vocacions entre els joves

D’entre els projectes que organitza la UCC+i del PCB dins del programa de Recerca en Societat cal destacar: la fira anual Recerca en Directe, adreçada a les escoles i al públic general per apropar la recerca que es desenvolupa als laboratoris capdavanters de Catalunya, afavorir el diàleg entre públic i els investigadors i despertar vocacions científiques; les pràctiques BATX2LAB destinades als estudiants de batxillerat per poder realitzar els seus treballs de recerca al PCB; i per últim, Descobreix la recerca!, un projecte orientat a estudiants de 5è i 6è de primària, que consisteix en una visita guiada al PCB i un taller dinamitzat per monitors i investigadors perquè els més petits puguin dur a terme experiments seguint el mètode científic.

Sobre la xarxa UCC+i

Les Unitats de Cultura Científica i d’Innovació (UCC+i) han esdevingut un dels principals agents en la difusió i divulgació de la ciència a Espanya, per tal d’incrementar la formació i cultura científica entre els ciutadans. La xarxa UCC+i, coordinada per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT), va nèixer amb l’objectiu fomentar l’intercanvi d’experiències i la cerca de sinergies entre entitats membre, per tal d’optimitzar recursos i millorar la qualitat dels productes i serveis de les UCC+i. Actualment agrupa 81 entitats amb una UCC+i registrada i el PCB n’és una d’elles