L'exposició «Menys rares» està allotjada a l'eix de connexions de les Torres R+D+I del PCB. © Parc Científic de Barcelona / Daniel Portales.
 03.03.2015

El Parc Científic de Barcelona acull l’exposició «Menys rares»

Durant aquest mes de març el passadís de les Torres R+D+I allotjarà l'exposició ‘Menys rares' amb motiu del 3r Simposi anual sobre recerca genòmica del Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica (CNAG), que enguany girarà al voltant de les malalties minoritàries. L'exposició ha estat organitzada per l'Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), amb el patrocini del Centro de Investigación Biomédica en Red de Enfermedades Raras (CIBERER) i el CNAG amb la col·laboració del Parc Científic de Barcelona.

L’exposició, de caràcter itinerant, vol apropar a tots els ciutadans la recerca que s’està duent a terme en algunes de les 7.000 malalties rares existents per a  potenciar la sensibilitat social davant aquestes patologies. A través de casos concrets –com ara la Síndrome de Lowe, la de Wolfram o la de Williams–  la mostra posa l’èmfasi en l’esforç dut a terme per grups de diferents centres de tot l’estat espanyol, entre els que hi ha el CNAG i l’Institut de Biomedicina de la Universitat de Barcelona (IBUB), ambdós amb seu al PCB– i que treballen conjuntament a través d’entitats com ara el CIBERER, dependent de l’Instituto de Salud Carlos III, sovint en cooperació amb altres grups de recerca internacionals.

La Unió Europea considera malalties minoritàries aquelles que afecten a menys d’una persona de cada 2.000 (orpha.net). Aquestes patologies, de les quals hi ha un gran desconeixement científic i mèdic, tenen una baixa prevalença entre la població però causen greus discapacitats als afectats. En la majoria de casos, encara no existeix cap tractament adequat per prevenir-les o pal·liar-ne els símptomes. La majoria tenen un origen genètic, motiu pel qual la investigació biomèdica en aquest camp esdevé un factor clau en el desenvolupament de teràpies per tractar-les.

Panell [+] i vídeo [+] del Centre Nacional d’Anàlisi Genòmica (CNAG).
Panell [+] del Grup de Recerca de Neurogenètica del Departament de Genètica de la UB /IBUB.