Sense categoria

By 28 de gener de 2008novembre 16th, 2020No Comments
 28.01.2008

El Centre de Documentació de Biodiversitat Vegetal amplia el seu fons

El proper dijous 31 de gener a les 18.30 tindrà lloc al Parc Científic de Barcelona un acte oficial per presentar l'herbari de Joan Teixidor, una col·lecció de més de 25.000 plantes de tota la península Ibèrica que l'Ajuntament de Manresa ha cedit recentment al Centre de Documentació de Biodiversitat Vegetal de la Universitat de Barcelona (). L'acte, que es durà a terme a l'Auditori Antoni Caparrós, estarà presidit pel rector de la UB, Màrius Rubiralta, i comptarà amb la presència del catedràtic Joan Vallès, qui valorarà l'interés científic i històric de la nova col·lecció.

Joan Teixidor i Cos (1836-1885) va ser catedràtic de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona, així com d’altres universitats espanyoles, i va donar la seva col·lecció al farmacèutic Francesc PuigPiqué, qui la va cedir a l’Ajuntament de Manresa, on restava fins ara. La seva cessió a la UB facilitarà l’accés al seu estudi a la comunitat científica, i ampliarà significativament el fons del CeDocBiV –que actualment acull uns 300.000 plecs-. A més, aquest llegat inclou alguns tipus nomenclaturals (plantes en les que s’ha basat la descripció d’una nova espècie), un fet que incrementa el seu valor.

Com tots els herbaris històrics, aquesta col·lecció permetrà recerques científiques des de perspectives molt diverses: estudis sistemàtics comparatius mitjançant extraccions de DNA, estudis ecològics (a partir de l’anàlisi química dels compostos de les fulles), estudis etnobotànics (de noms i usos populars de les plantes), estudis en el camp de la història de la ciència, etc.

El CeDocBiV està ubicat al Parc Científic de Barcelona. És un servei de la Universitat de Barcelona que reuneix les diverses fonts documentals (herbari, bases de dades, bibliografia, etc.) que utilitzen i alhora generen els grups de recerca de les Unitats de Botànica de la Facultat de Biologia i de la Facultat de Farmàcia. A més de donar suport a la recerca dels investigadors de la UB, facilita informació sobre biodiversitat vegetal a les institucions públiques, empreses i particulars. El seu herbari és el tercer més gran de la península Ibèrica i un dels més diversos, ja que pel seu origen reuneix una important representació de tots els grans grups de vegetals: algues, briòfits, cormòfits, fongs i líquens.

La informatització d’aquestes col·leccions és una de les prioritats actuals del CeDocBiV. Les bases de dades corresponents ja es poden consultar per internet, a través del portal del CeDocBiV i, des d’altres xarxes internacionals, com el o el . Darrerament s’ha iniciat el procés de digitalització de mostres, fonamentalment els exemplars tipus, col·leccions històriques i mostres de llavors d’espècies d’espais naturals protegits. Aquesta col·lecció d’imatges constitueix l’herbari virtual i també es pot consultar per internet.