Patrick Tresserras, CEO d'Avizorex Pharma. (Foto: © Parc Científic de Barcelona / Daniel Portales).
 31.03.2015

Avizorex Pharma obté la patent als EUA del seu tractament contra la síndrome d’ull sec

La biofarmacèutica Avizorex Pharma –present al Parc Científic de Barcelona i especialitzada en el desenvolupament de teràpies innovadores per a la Síndrome d'Ull Sec (SOS)– ha obtingut l'aprovació de l'Oficina de Patents i Marques d'Estats Units (USPTO, per les seves sigles en anglès) per al seu producte AVX-012, un candidat a fàrmac per combatre la sequedat ocular amb un mecanisme d'acció totalment nou i que es troba en l'última fase d'assajos preclínics.

La patent permetrà donar cobertura legal a un descobriment del grup de recerca liderat pel neurocientífic Carlos Belmonte, catedràtic de Fisiologia de la Universitat Miguel Hernández (UMH) i fundador de l’Institut de Neurociències (IN) d’Alacant, un centre mixt de la UMH i del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC). Els resultats de la seva recerca –publicats en la prestigiosa revista Nature Medicine l’any 2010 (doi:10.1038/nm.2264)– van demostrar que l’estimulació farmacològica de la proteïna a què es dirigeix AVX-012 augmenta la secreció lacrimal fisiològica de forma natural i, per tant, redueix la sequedat ocular.

Mitjançant aquesta innovadora diana terapèutica, no explorada fins al moment, el candidat a fàrmac AVX-012 augmenta de forma selectiva la secreció llagrimall fisiològica en models animals preclínics d’ull sec crònic sense activar nociceptores oculars (llagrimeig intervingut pel dolor), alhora que redueix les molèsties oculars associades a l’ull sec i és ben tolerat després de l’administració tòpica ocular.

La llicència de patent ha estat atorgada exclusivament a Avizorex amb una durada mínima fins a l’any 2031 i representa una important contribució a l’actual cartera de patents de la biofarmacèutica. La companyia continuarà la tramitació de la patent en altres jurisdiccions.

“Aquesta és una fita molt significativa que reforça la nostra posició de lideratge en el desenvolupament de tractaments innovadors per a la síndrome d’ull sec i ens obre les portes per seguir construint una cartera de propietat intel·lectual sòlida per a nostres invents i productes en aquesta àrea terapèutica”, afirma Patrick Tresserras, fundador i director general d’Avizorex. “Esperem seguir ampliant la nostra cartera de propietat intel·lectual a mesura que anem investigant el perfil de seguretat i eficàcia d’AVX-012”.

Un fàrmac ‘first-in-class’ per a una necessitat mèdica no coberta

La síndrome d’ull sec representa un mercat creixent per, entre altres causes, l’augment de l’ús de medicaments, cosmètics, pantalles, lents de contacte, aire condicionat i l’envelliment progressiu de la societat. La seva prevalença oscil·la entre el 10 i el 20% de la població mundial, encara que als països orientals es pot elevar a un 33%, segons dades del Grup Español de Superfície Ocular i Còrnia (GESOC). Es tracta del motiu més freqüent de consulta oftalmològica, i pot afectar a la qualitat de vida i el benestar de les persones que la pateixen pels seus símptomes (irritació, sensibilitat a la llum, pruïja, visió borrosa, sensació de cos estrany, hiperèmia conjuntival, etc.) i l’impacte sobre la funció visual, amb un alt cost social i laboral per la disminució de la productivitat i les despeses directes de cures mèdiques i fàrmacs.

“Actualment només existeix un fàrmac de prescripció mèdica per combatre aquesta patologia. És una formulació de l’immunosupressor ciclosporina descobert per la Universitat de Geòrgia fa més de 20 anys. També existeixen altres desenvolupaments en fases clíniques però la majoria amb un baix nivell d’innovació, El nostre fàrmac AVX-012 és un first-in-class; és a dir, actua mitjançant un nou mecanisme d’acció no explorat fins al moment en el tractament de la sequedat ocular, i té potencial de canviar el paradigma en el tractament de la síndrome d’ull sec”, explica Tresserras.

A finals de 2014, Avizorex va tancar una ronda de finançament per valor de 2,5 milions d’euros, liderada per Inveready Technology Investment Group, a través del seu fons especialitzat en biotecnologia Inveready Innvierte Biotech II, que va injectar 800.000 euros en la companyia. La biofarmacèutica destinarà els recursos obtinguts a l’avanç en el desenvolupament clínic del fàrmac.

Notícia relacionada [+]