Més de 500 persones van assistir a l'acte de commemoració del 10è aniversari del Barcelona Supercomputing Center. © BSC-CNS.
 08.04.2015

El Barcelona Supercomputing Center celebra el 10è aniversari

Més de 500 persones de l'àmbit polític, científic i industrial van assistir dimecres passat a l'acte de celebració del desè aniversari del Barcelona Supercomputing Center– Centre Nacional de Supercomputació (BSC-CNS). En representació del Parc Científic de Barcelona (PCB), on el BSC-CNS té un dels seus superordinadors més avançats – el MinoTauro, instal·lat al Centre Nacional d’Anàlisi Genòmica (CNAG)–, hi va assistir Montserrat Vendrell, directora general del PCB. També hi va ser present Ivo Gut, director del CNAG.

L’obertura de l’acte va anar a càrrec de María Luisa Poncela, secretària General de Ciència, Tecnologia i Innovació i  i d’Antoni Castellà, secretari general d’Universitats i Recerca, presidenta i vicepresident, respectivament del Consell Rector del BSC-CNS.

A la primera taula rodona van participar el director actual del centre Mateo Valero, i el anterior, Francesc Subirada, acompanyats de Salvador Barberà, que l’any 2005 era secretari general de Política Científica i Tecnologia; Josep Bargalló, llavors conseller en cap de la Generalitat de Catalunya, i Adalio Sánchez, aleshores general manager de Solutions & Systems &Technology Group d’IBM. A la segona taula rodona van intervenir membres del Scientific Advisory Board del BSC; Catherine Rivière, Horst D. Simon, Paul Messina, Satoshi Matsuoka, Thomas Zacharia i Manuel Peitsch. La tercera taula va estar formada per Carmen Vela, secretària d’Estat de Recerca, Desenvolupament i Innovació; Andreu Mas-Colell, conseller d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya; i Enric Fossas, rector de la Universitat Politècnica de Catalunya.

L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va clausurar l’acte.

Centre d’Excel·lència Severo Ochoa i CUDA Excellence Center

Fundat l’any 2005, el BSC-CNS es va crear a partir d’un consorci format pel Ministeri de Ciència i Innovació, a través de la Secretaria General de Política Científica i Tecnològica; per la Generalitat de Catalunya, a través del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa; i per la Universitat Politècnica de Catalunya·BarcelonaTech (UPC). L’any 2011 ha estat nomenat Centre de Excel·lència “Severo Ochoa” pel Ministeri de Ciència i Innovació en l’apartat de Ciències Físiques i Enginyeries, i ha estat un dels vuit centres de recerca espanyols a obtenir aquest reconeixement, fet que el consolida com un dels millors centres del món en la seva àrea de recerca.

El BSC-CNS és un membre de primer nivell de la infraestructura d’investigació europea PRACE (Partnership for Advanced Computing in Europe) i gestiona la Red Española de Supercomputación (RES). L’any 2010 va ser nomenat per NVIDIA el primer Centre de Recerca CUDA d’Espanya, i un any despres, BSC-CNS CUDA Excellence Center, en reconeixement als seus avenços en la programació d’arquitectures GPU.  Els centres de recerca de CUDA són institucions reconegudes que utilitzen el processament a la GPU (GPU Computing) per a diferents camps de recerca.

Entre les seves infraestructures capdavanteres destaca el MareNostrum –al servei de la comunitat científica i tècnica nacional i internacional i d’entitats públiques i privades– orientat a fomentar-ne la col·laboració internacional i a connectar a través de les xarxes de comunicacions altres centres i institucions del seu àmbit. El MareNostrum disposa d’una capacitat de càlcul de 94,21 teraflops (94,21 bilions d’operacions per segon) i compta amb 10.240 processadors. Actualment és un dels ordinadors més poderosos del continent i un dels més potents del món segons consta en el TOP500 Supercomputing Sites.

El centre aborda múltiples projectes amb diverses entitats públiques i empreses per desenvolupar tecnologia avançada i fomentar la col·laboració público-privada. Entre aquestes iniciatives s’enmarca l’acord del BSC amb Repsol que va culminar amb la creació Repsol-BSC Research Center, un centre de recerca conjunta per desenvolupar tecnologia avançada aplicable a l’exploració d’hidrocarburs i altres àrees d’interès.

MinoTauro, el superordinador allotjat al CNAG

Des del 2011 la potencialitat del BSC-CNS s’ha reforçat amb la incorporació del MinoTauro allotjat al CNAG –ubicat al Parc Científic de Barcelona– que dobla la capacitat de càlcul del superordinador MareNostrum, consumeix set vegades menys energia i ocupa tretze vegades menys espai. Es tracta d’un nou clúster amb acceleradors gràfics, destinat a facilitar la recerca en models de programació, eines de desenvolupament i portabilitat d’aplicacions. L’any 2011 va ser considerat com el superordinador més eficient d’Europa energèticament segons el rànquing Green500, que analitza la relació entre la capacitat de càlcul d’un supercomputador i el seu consum d’energia.