A la visita guiada han participat el vicerector de Política Científica de la UB, Enric I. Canela; la directora del PCB, Montserrat Vendrell; el director de l’Àrea de Ciència i Medi Ambient de l’Obra Social “la Caixa”, Enric Banda; i el director de CosmoCaixa, Lluís Noguera.
 09.04.2015

Vine a desxifrar enigmes científics amb el PCB a CosmoCaixa!

Apropar la recerca als ciutadans, afavorir el diàleg entre el públic i els investigadors, contribuir a la cultura científica de la societat i fomentar vocacions entre els joves és la finalitat de la Fira «Recerca en directe», que ha obert les seves portes a CosmoCaixa Barcelona fins a aquest dissabte 11 d’abril. L'esdeveniment ha estat organitzat pel Parc Científic de la Universitat de Barcelona en el marc del programa «Recerca en societat», amb l’impuls de l’Obra Social ”la Caixa” i l’Ajuntament de Barcelona. A la darrera edició més de 1.500 visitants van gaudir de l'oportunitat de participar en experiments científics de la mà de 75 investigadors.

Enguany, seran onze els grups de recerca que traslladaran el seu laboratori a CosmoCaixa  a fi que els visitants puguin participar en experiments vinculats als seus projectes actuals de recerca, amb els mateixos instruments i materials que fan servir habitualment. Per fomentar la interacció amb el públic, a cada estand es formula un enigma que els assistents han de resoldre tot seguint la metodologia científica.

A les 12.00 hores s’ha dut a terme una visita guiada pels estands de la Fira que ha comptat amb la presència del vicerector de Política Científica de la Universitat de Barcelona, Enric I. Canela; la directora general del Parc Científic de Barcelona, Montserrat Vendrell; el director de l’Àrea de Ciència i Medi Ambient de l’Obra Social “la Caixa”, Enric Banda; i el director de CosmoCaixa, Lluís Noguera.

Explorar en temps real què passa al voltant de l’estació submarina OBSEA; descobrir què i com menjaven els ibers; identificar les mutacions a l’ADN que provoquen una malaltia hereditària; desvelar els secrets de l’enginyeria genètica; descodificar les claus dels traductors automàtics on line; mesurar els gasos d’efecte hivernacle; desxifrar el sistema d’encriptació de la informació de l’Estació Espacial Internacional; comprovar com es generen les neurones d’un embrió de peix zebra, o esbrinar quins composts cristal·litzen en forma de flor, esferes o eriçó són alguns dels projectes en què poden participar els visitants.

Els centres que col·laboren en aquesta 13a edició són: el Grup de Neurobiotecnologia Molecular i Cel·lular de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), i el Grup de Patologia i Teràpia Molecular en Malalties Heterogèniques i Poligèniques de l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona), ambdós amb seu al PCB; el Centre de Desenvolupament Tecnològic de Sistemes d’Adquisició Remota i Tractament de la Informació (SARTI) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC); el Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF); el Departament de Genètica de la Universitat de Barcelona (UB); el Grup de Recerca Seminari de Protohistòria i Arqueologia (GRESEPIA) de la Universitat Rovira i Virgili (URV); el Grup de Recerca Tradumàtica de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB); el Grup de Recerca Translacional en Càncer de la Infància i l’Adolescència del Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR); el Grup de Teoria de la Informació Quàntica i grup d’Optoelectrònica de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO); el Laboratori de l’Atmosfera i els Oceans (LAO) de l’Institut Català de Ciències del Clima (IC3); i la Unitat de Difracció de Raigs X de l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ).

Un any més, els tres guanyadors dels premis del programa «Recerca a secundària» –adreçat a estudiants de batxillerat que fan la part pràctica del seu treball de recerca al PCB– són en un estand de la Fira per explicar als assistents el projecte d’investigació que han dut a terme.

La Fira «Recerca en directe» s’emmarca dins del programa de divulgació de la ciència «Recerca en societat» del Parc Científic de Barcelona, que ofereix més de 120 activitats en què participen més de 5.000 persones cada any. A la darrera edició més de 1.500 visitants van gaudir de l’oportunitat de participar en experiments científics de la mà de 75 investigadors.

L’activitat és gratuïta el 8, 9 i 10 d’abril per a les escoles, prèvia reserva. El dissabte 11 d’abril l’entrada és lliure i la visita està inclosa amb l’entrada de CosmoCaixa Barcelona.