Argon Pharma lidera un projecte europeu per desenvolupar nous fàrmacs orals antitumorals

By 23 d'abril de 2013novembre 16th, 2020No Comments
Membres del consorci del projecte «WispATDrug». © Parc Científic de Barcelona.
 23.04.2013

El Parc Científic de Barcelona ha acollit la reunió de llançament del projecte europeu «WispATDrug» (àcronim de Lead optimization for innovative, orally bioavailable wide spectrum antitumor drugs), l'objectiu del qual és desenvolupar nous fàrmacs orals antitumorals per a indicacions concretes amb una important necessitat mèdica no coberta, especialment malalties orfes oncològiques (com ara, el càncer de pàncrees) així com altres indicacions oncològiques d'elevada prevalença (com ara, el càncer de còlon).

El projecte –que té una durada de tres anys– disposa d’un pressupost d’1.507.000€ finançat per la iniciativa del programa ERA-NET emmarcat al 7è Programa Marc de la Unió Europea que busca donar suport a projectes col·laboratius d’R+D amb esquemes de cooperació públic-privats entre empreses, especialment pimes, i laboratoris acadèmics mitjançant la coordinació dels seus programes nacionals o regionals de finançament públic. A Catalunya està gestionada per l’agència ACC1Ó, adscrita al Departament d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya.

La majoria dels medicaments quimioterapéutics acruals interfereixen amb la síntesi d’ADN mitjançant la inhibició de la seva replicació o la divisió cel·lular. Tots aquests fàrmacs tenen un important efecte secundari en comú: la seva toxicitat en cèl·lules normals i sanes, especialment aquelles amb una alta taxa de replicació (cèl•lules sanguínies o cèl·lules intestinals). D’altra banda, requereixen administració intravenosa hospitalària, la qual cosa comporta un elevat cost personal, econòmic i social.

La finalitat d’aquest projecte és desenvolupar innovadors fàrmacs orals amb un millor perfil de toxicitat, una dosificació més convenient i una formulació millorada per augmentar la qualitat de vida del pacient i el seu benestar durant i després del tractament.

“Per assolir aquest objectiu hem constituït un consorci privat, fort i capaç, amb pimes biotecnològiques amb coneixements complementaris en la recerca i optimització de nous candidats a fàrmacs (optimització de leads), especialment en àrees com ara el disseny racional de fàrmacs, la química mèdica, tecnologies de detecció i cribratge de nous hits i ADME / toxicitat. La composició d’aquest grup ofereix l’avantatge d’incrementar la col·laboració entre la indústria europea per a la generació de propietat intel·lectual tot utilitzant capacitats de centres públics de recerca” –declara Ramón Roca, director general d’Argon Pharma.

L’enfocament estratègic del projecte estarà dirigit a dissenyar fàrmacs capaços d’inhibir un mecanisme d’acció concret, associat als processos cancerígens per a una varietat d’indicacions oncològiques, com ara alguns càncers metastàtics avançats. Aquest enfocament representa una nova i eficaç manera per combatre el càncer. La inhibició d’aquest mecanisme d’acció tumoral indueix l’apoptòsi –un procés de mort cel·lular programada (MCP)– que causa la mort irreversible de les cèl·lules tumorals, però deixa les cèl·lules normals intactes.

Els medicaments identificats com a actius d’aquest prometedor mecanisme, tenen la capacitat d’inhibir un ampli espectre de línies cel•lulars de càncer, així com el potencial de ser desenvolupats per a més d’una indicació, incloent el càncer d’alta prevalença.

“Aquest enfocament podria ajudar als socis a trobar empreses farmacèutiques disposades a compartir els costos de la fase de desenvolupament preclínic i clínic del fàrmac candidat i aconseguir acords per a la futura explotació del producte en diferents mercats mundials” – afirma el Dr. Roca.