125 professors de secundària d’arreu d’Europa participen al 2n curs d’Xplore Health per apropar la biotecnologia a les aules

By 27 de novembre de 2012novembre 16th, 2020No Comments
El curs es va dur a terme paral·lelament al PCB, al museu Domus de La Coruña, i a través de la comunitat eTwinning.© CdePaz.
 27.11.2012

Sota el títol 'Apropant la revolució biotecnològica a les aules', els dies 7, 14 i 21 de novembre es va dur a terme a l'Open Lab del Parc Científic de Barcelona (PCB) el '2n curs d'Xplore Health per al professorat de secundària de Catalunya', organitzat per la Direcció Tècnica de Difusió de la Ciència del PCB amb el suport de la i la col·laboració de l', el de la Generalitat de Catalunya i l'European School Net (EUN). En aquesta edició el programa es va impartir paral·lelament al museu interactiu de La Coruña, i a través de la comunitat virtual –coordinada per EUN– que aglutina 175.000 docents i 95.000 centres educatius europeus. Un total de 125 professors i professores de secundària d'arreu d'Europa van participar en aquesta iniciativa.

El curs va tenir com a objectiu facilitar al professorat actualització científica i proporcionar-li recursos per apropar la recerca biotecnològica a les aules mitjançant les eines multimèdia, jocs de debat i protocols d’experiments que ofereix el portal educatiu europeu , un projecte desenvolupat per un consorci internacional liderat pel Parc Científic de Barcelona, amb la col·laboració de l’Obra Social “la Caixa” i de la Fundación Amgen, entre d’altres. En el marc d’aquest curs, el PCB va seleccionar 30 “centres educatius pilot” que, a més de participar a totes les sessions del curs, implementaran i avaluaran activitats d’aula al voltant de les biotecnologies –fent ús de les eines d’Xplore Health– i fomentaran l’aprenentatge basat en la indagació (Inquiry Based Science Education).

Tots els participants van gaudir d’un programa molt complet amb ponències a càrrec de reconeguts experts, com ara Lluis Ruiz, CEO de l’empresa Janus Developments ubicada al PCB; Ángel Carracedo, catedràtic de Medicina Legal i director del grup de Medicina Genòmica a la Universitat de Santiago de Compostela; i Josep Santaló, catedràtic de Biologia Cel·lular de la Universitat Autònoma de Barcelona, que va dinamitzar un debat per reflexionar entorn els aspectes ètics, legals i socials vinculats a aquesta temàtica.

La coordinadora d’Xplore Health, Rosina Malagrida –directora tècnica de Difusió de la Ciència del PCB– també va presentar propostes d’activitats d’aula indagatives per treballar amb les eines multimèdia i participatives d’Xplore Health. El professorat assistent va tindre l’oportunitat de participar, a més, en la recerca d’un potencial fàrmac contra l’aterosclerosi i de dur a terme un experiment consistent en una transformació bacteriana, dinamitzat per Theresa León, investigadora de la Universitat de Barcelona.

A les sessions de Barcelona, el programa va incloure un taller impartit per representants del del Departament d’Ensenyament sobre com desenvolupar activitats d’aula per fomentar la indagació en l’educació en ciències (Inquiry Based Science Education), i presentacions a càrrec d’experts de CosmoCaixa, que van explicar als assistents l’oferta del museu en educació no formal al voltant de les biotecnologies.

Apropant la recerca biomèdica a la comunitat educativa europea

Xplore Health és un portal educatiu europeu sobre investigació biomèdica que ofereix continguts multimèdia innovadors i activitats per a joves a través d’Internet, escoles, i museus de ciències. El programa està dirigit a professors i estudiants, i estructurat en mòduls temàtics entorn d’àrees relacionades amb la investigació actual. El portal va néixer amb la voluntat d’ampliar l’oferta de divulgació que ofereix el Parc Científic de Barcelona en el marc del seu programa ‘‘, que engloba 120 activitats anuals dirigides a 4.500 persones.

El projecte es desenvolupa mitjançant un consorci europeu coordinat pel Parc Científic de Barcelona, i integrat també pel Centre of the Cell de la Universitat de Londres i dues xarxes europees: l’European School Net, que engloba més de 30.000 escoles de més de 30 països, i l’European Network of Science Centres and Museums (ECSITE), que integra més de 400 museus de ciència. Xplore Health està finançat per la Comissió Europea, a través del 7è Programa Marc, i compta amb la col·laboració de l’Obra Social “la Caixa” i la Fundació Amgen.