Universitats catalanes i centres de recerca creen la plataforma Bioinformatics Barcelona

By 14 de febrer de 2013novembre 16th, 2020No Comments
Els signats de l'acord amb Antoni Castellà, secretari d'Universitats i Recerca de la Generalitat. Font: BSC-CNS.
 14.02.2013

Els rectors de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF), i els representants de deu institucions de recerca, juntament amb el Barcelona Supercomputing Center – Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS) i Biocat han signat avui un acord per a la creació de Bioinformatics Barcelona (BiB). El Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica (CNAG) i l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) –ubicats al Parc Científic de Barcelona– són dos dels centres de recerca que participaran en el desenvolupament d'aquesta plataforma, que pretén posicionar l'àrea de Barcelona com a pol de referència mundial en bioinformàtica, a partir de l'excel·lència científica i els recursos que ja s'hi concentren.

La plataforma BiB es proposa aprofitar la massa crítica d’investigadors de l’àmbit de la bioinformàtica internacionalment reconeguts que hi ha a l’àrea de Barcelona per fomentar els estudis de postgrau d’alt nivell, incloent la formació dels nous professionals, i el desenvolupament d’iniciatives científiques i de transferència de coneixement que es puguin beneficiar d’aquest marc de col·laboració.

L’acord signat és un compromís entre les parts per tenir elaborat, en el termini de sis mesos, el pla estratègic que ha de concloure amb la constitució formal de la iniciativa. Moguts per la voluntat d’aglutinar talent i recursos, els signants d’aquest document deixen oberta la porta a la incorporació de nous participants, ja sigui com a promotors del BiB, si la integració té lloc durant els propers tres mesos, o com a col·laboradors, si és posterior.

Les tasques d’elaboració d’aquest pla seran dirigides per Ana Ripoll, catedràtica d’Arquitectura i Tecnologia de Computadors de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que en serà la presidenta executiva, mentre que Ferran Sanz, catedràtic d’Informàtica Biomèdica de la UPF, en serà el director científic. Mentre tinguin lloc les tasques de redacció del pla, la seu del BiB s’ubicarà a les instal·lacions del BSC-CNS.

La bioinformàtica és una àrea d’investigació en la que s’apliquen les ciències de la computació i les tecnologies de la informació per al tractament de dades biològiques. Els promotors del BiB parteixen de la constatació que hi ha una manca d’experts en aquesta àrea de coneixement, que qualifiquen de “ciència estratègica” per “donar sentit a la ingent quantitat de dades biològiques” que es generen. És per això que es proposen donar un impuls a aquesta especialitat, “necessària en tots els àmbits de les ciències de la vida” i que “té un profund impacte en camps tan diversos com la salut humana, la indústria agroalimentària, el medi ambient i la biotecnologia”.