Esteve i la Universitat Internacional de Catalunya estudiaran junts les necessitats reals del pacient crònic

By 11 de febrer de 2013novembre 16th, 2020No Comments
D'esquerra a dreta: Pere Alavedra i Ribot, rector de la UIC, i Antoni Esteve. Font: Esteve/UIC.
 11.02.2013

Esteve i la Universitat Internacional de Catalunya (UIC) han signat aquest matí un conveni per desenvolupar projectes en recerca i formació científica destinats a millorar l'atenció al pacient crònic, un dels reptes més importants del sistema sanitari actual. Amb aquesta aliança, el grup químic-farmacèutic –que ha traslladat recentment les unitats de descobriment i desenvolupament preclínic de nous medicaments al Parc Científic de Barcelona– consolida la seva aposta amb la cronicitat, àmbit en què disposa d'una dilatada experiència en les àrees més rellevants, com la cardiovascular, la renal, la respiratòria, l'osteoarticular i del sistema nerviós.

El primer projecte impulsat arran del nou conveni és la posada en marxa d’un estudi que analitzarà les necessitats específiques i reals que tenen aquests pacients per proposar estratègies d’atenció integral orientades a millorar-ne l’educació sanitària i l’adherència al tractament, la formació científica dels professionals sanitaris i la recerca. Amb un any de durada, l’elaborarà l’Institut Global de Salut Pública i Política Sanitària de la UIC, l’avalarà el Fòrum Espanyol de Pacients i el finançarà Esteve.

L’objectiu és revisar l’eficàcia de les principals estratègies existents en l’abordatge de la cronicitat i, a la vegada, valorar quina opinió tenen els mateixos pacients crònics sobre la seva situació i sobre aquestes estratègies. Es tracta, en definitiva, de saber quin és el comportament del pacient crònic i quines són les seves necessitats específiques i reals en atenció sanitària i de proposar estratègies d’actuació que els ofereixin una resposta al més efectiva possible. Tot això integrant els mateixos pacients en la consecució d’aquests objectius.

La rellevància d’aquest estudi és la possibilitat de generar una sensibilitat i conscienciació en la població sobre els beneficis d’introduir estratègies d’abordatge de la cronicitat basades en criteris d’avaluació definits en funció de l’efectivitat, incorporant la visió de les mateixes persones afectades.

Es tracta de millorar el procés d’atenció a la cronicitat, establir un marc d’actuació integral i impulsar accions que millorin aspectes com l’educació sanitària del pacient, la seva adherència als tractaments prescrits, la formació científica dels professionals sanitaris o la recerca en aquestes matèries, amb la finalitat de millorar l’atenció i el servei de salut als pacients.

Per assolir aquesta fita, l’estudi es durà a terme en tres fases ben diferenciades. En la primera, es revisarà la literatura científica sobre les principals necessitats del pacient crònic; en la segona, es realitzarà l’estudi qualitatiu en pacients crònics de més d’un any de diagnòstic i, en la tercera i última, s’elaboraran unes recomanacions específiques per dissenyar estratègies d’actuació més efectives en la millora de la salut i la qualitat de vida del pacient crònic a partir dels resultats obtinguts en les dues fases anteriors.