Foto de família de la presentació dels 12 projectes seleccionats a la primera convocatòria del programa MIT-Spain "la Caixa" Foundation Seed Fund (Foto: Obra Social "la Caixa").
 20.04.2018

Un projecte de l’IBEC seleccionat dins la nova convocatòria MIT-Spain “la Caixa” Foundation Seed Fund

El projecte Bioengineering Against Cancer de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), ubicat al PCB, ha estat una de les 12 primeres propostes seleccionades dins la nova convocatòria MIT-Spain "la Caixa" Foundation Seed Fund, una iniciativa conjunta d'ambdues entitats que pretén donar suport a projectes desenvolupats entre universitats i centres de recerca espanyols i grups de recerca del Massachusetts Institute of Technology (MIT) per fomentar la col·laboració i la transversalitat en la generació de coneixement.

El projecte de l’IBEC Bioengineering Against Cancer té com a objectiu desentranyar les bases moleculars del càncer. Utilitzarà els coneixements de mecanobiologia, en els quals el grup del Xavier Trepat a l’IBEC i el del Roger Kamm (membre de l’ISC) al MIT són experts, per comprendre i mesurar les propietats mecàniques dels tumors a fi de millorar el diagnòstic, el tractament i la supervivència en el càncer. Els biòlegs d’aquest camp s’estan adonant que les vies de senyalització bioquímiques per si mateixes no són suficients per comprendre la progressió d’aquesta malaltia. No solament això, sinó que es necessita un enfocament més ampli per trobar nous fàrmacs, ja que les condicions de cultiu 2D convencionals que s’utilitzen actualment no reflecteixen de forma fidel la fisiologia real del pacient.

En combinar la biologia molecular i les tècniques biofísiques avançades, la bioenginyeria contra el càncer primer desentranyarà els mecanismes moleculars mitjançant els quals les cèl·lules detecten i responen a la rigidesa del teixit. En segon lloc, determinarà com els factors mecànics governen la invasió del càncer. En tercer lloc, analitzarà mostres de pacients i dades per entendre com els factors mecànics, el diagnòstic del càncer i els tractaments interfereixen o interactuen entre si. Això conduirà al descobriment de nous biomarcadors i a desenvolupar estratègies específiques d’administració de fàrmacs amb la màxima eficàcia.

Recerca de frontera

El programa MIT-Spain “la Caixa” Foundation Seed Fund és una iniciativa única a Espanya que va néixer amb l’objectiu d’impulsar la interrelació entre els grups de recerca d’excel·lència espanyols i els del MIT. La col·laboració amb el MIT aporta un gran valor a la recerca espanyola de frontera, ja que es tracta d’una de les millors institucions de recerca a escala internacional: entre els professors del seu claustre, hi ha hagut una vuitantena de premis Nobel, i els seus alumnes han impulsat més de 30.000 empreses.

Angel Font, director corporatiu de l’Àrea de Recerca i Estratègia de la Fundació Bancària “la Caixa”, i Mercedes Balcells, investigadora principal del MIT Institute for Medical Engineering and Science i codirectora de MITSpain, acompanyats per Josep Samitier, director de l’IBEC, i Alexandra Muñoz, responsable del projecte i científica titular de l’Institut de Ciència i Tecnologia de Polímers del CSIC, van presentar dimecres al Palau Macaya els 12 projectes seleccionats a la primera convocatòria del programa.