Pere Roca-Cusachs (Foto: IBEC).
 19.09.2023

Un estudi liderat per l’IBEC revela un mecanisme que pot ser clau per frenar l’avanç dels tumors de mama

Un estudi liderat per Pere Roca-Cusachs, investigador principal de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), amb seu al Parc Científic de Barcelona, revela que la laminina -una proteïna present en els teixits mamaris sans- evita els efectes de l’enduriment, protegint les cèl·lules contra el creixement tumoral. Els resultats del treball, publicat avui a la revista Nature Materials, forma part del projecte europeu Mechano·Control, amb un finançament de més de 7 M€ dins del marc dels projectes europeus Future and Emerging Technologies (FET).

Les cèl·lules són capaces de transformar canvis mecànics en respostes biològiques. Aquest procés es coneix com a mecanotransducció i té un paper fonamental en l’evolució dels tumors sòlids, com el càncer de mama. Se sap que un canvi mecànic habitual en processos de càncer és l’enduriment dels teixits. Aquesta rigidesa és precisament el que es detecta en fer una autoexploració o palpació mamària, per detectar possibles tumors. La rigidesa del teixit mamari provoca una reacció en cadena, generant tensió a l’interior de les cèl·lules i deformant el seu nucli. En última instància, la deformació del nucli activa gens que controlen la proliferació cel·lular i estan relacionats amb el creixement tumoral.

Els resultats del treball, liderat per Pere Roca-Cusachs – investigador de l’IBEC, professor agregat Serra-Hunter de la Universitat de Barcelona (UB)- indiquen que la laminina, una proteïna que dona consistència i suport als teixits mamaris sans, dificulta el procés de mecanotransducció a les cèl·lules, protegint el nucli de ser deformat.

“Els nostres resultats mostren que la presència de laminina evita els efectes de la rigidesa. És a dir, que protegeix les cèl·lules contra el creixement tumoral. Demostrem aquest mecanisme in vitro, però creiem que també podria funcionar in vivo, ja que existeix una concordança amb l’observat en mostres de pacients de càncer de mama”, explica Zanetta Kechagia, investigadora postdoctoral de l’IBEC i primera autora de l’estudi.

“A partir d’aquest mecanisme, que hem demostrat que preveu la invasió de cèl·lules tumorals, es podrien dissenyar eines diagnòstiques més sensibles o noves teràpies potencials contra el càncer de mama. Per a això, serà necessari continuar investigant”, afegeix  Roca-Cusachs,

Aquest treball forma part del projecte europeu Mechano·Control, amb un finançament de més de 7 milions d’euros dins del marc dels projectes europeus FET (Tecnologies Futures i Emergents) i inclou contribucions importants d’altres institucions involucrades en el consorci: Pablo Sáez i Marino Arroyo (Universitat Politècnica de Catalunya), i Thijs Koorman i Patrick Derksen (University Medical Center Utrecht, Països Baixos).

“Aquests resultats són la culminació de més de 6 anys de treball, en els quals hem comptat amb el suport de la Comissió Europea i un equip d’institucions internacionals, amb l’IBEC al cap, per entendre com les forces mecàniques afecten el càncer de mama”, afirma Daniel Caudepón, gestor de projectes de l’IBEC.

» Article de referència: Zanetta Kechagia, Pablo Sáez, Manuel Gómez-González, Brenda Canales, Srivatsava Viswanadha, Martín Zamarbide, Ion Andreu, Thijs Koorman, Amy E. M. Beedle, Alberto Elosegui-Artola, Patrick W. B. Derksen, Xavier Trepat, Marino Arroyo & Pere Roca-Cusachs. “The laminin–keratin link shields the nucleus from mechanical deformation and signalling”. Nature Materials (2023). DOI: 10.1038/s41563-023-01657-3.

» Més informació: web de l’IBEC [+]