Els investigadors Bru Cormand i Noèlia Fernàndez Castillo de la Facultat de Biologia i l’Institut de Biomedicina de la UB (Foto: UB).
 09.07.2018

Un estudi identifica quaranta gens relacionats amb la conducta agressiva

Un estudi internacional publicat a la revista Molecular Psychiatry de Nature, ha identificat quaranta gens relacionats amb la conducta agressiva en humans i en ratolins. En la recerca, que podria contribuir a perfilar futures dianes farmacològiques, participen els investigadors Bru Cormand i Noèlia Fernàndez Castillo, de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona (UB) i l’Institut de Biomedicina de la UB (IBUB), present al Parc Científic de Barcelona.

L’origen de la conducta violenta és multifactorial i respon a la interacció de diversos factors —biològics, culturals, socials, etc.— que poden modular l’expressió del comportament humà.  La nova recerca, dirigida per l’expert Stephen V. Faraone, de la Universitat Estatal de Nova York (Estats Units),  aporta una visió més profunda i integradora sobre la base genètica de l’agressivitat i les vies funcionals comunes que modulen el circuit cerebral de la conducta violenta en espècies diferents.

“L’agressivitat és un tret conservat al llarg de l’evolució biològica perquè té avantatges per a la supervivència de les espècies (accés a recursos,  aparellament, etc.). En aquesta línia, el nostre estudi se centra en les bases biològiques de l’agressivitat, és a dir, en aquells factors endògens que predisposen a manifestar determinats comportaments antisocials”, assenyala el professor Bru Cormand, cap del Grup de Recerca de Neurogenètica de la Facultat de Biologia de la UB, i membre del l’Institut de Recerca Sant Joan de Déu (IRSJD) i del Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa de Malalties Rares (CIBERER).

“Ara bé —continua—, l’agressivitat també té un component ambiental molt significatiu, que no ha estat considerat en aquest treball científic. Així doncs, seria interessant poder combinar dades genètiques i ambientals dels mateixos individus per tenir en compte les interaccions que es poden produir entre els diferents factors de risc que influeixen en aquest tipus de conducta”.

Humans i ratolins comparteixen una base genètica comuna per al comportament violent, apunten els autors. En concret, s’han identificat quaranta gens en humans i ratolins que poden conferir risc envers les conductes agressives “i que participen en processos biològics relacionats amb el desenvolupament i la funció del sistema nerviós central, la senyalització intercel·lular i el manteniment de les funcions cel·lulars”, detalla la investigadora Noèlia Fernàndez Castillo (IBUB-CIBERER-IRSJD).

►Article de referència:

Yanli Zhang-James, Noèlia Fernàndez-Castillo, Jonathan L Hess, Karim Malki, Stephen J Glatt, Bru Cormand and Stephen V Faraone. “An integrated analysis of genes and functional pathways for aggression in human and rodent models“. Molecular Psychiatry (2018) DOI: 10.1038/s41380-018-0068-7

►Més informació al web de la UB [+]