Thera i Clic desenvolupen un nou sistema de correcció de textos cientificotècnics en català a través d’Internet

By 15 d'abril de 2005novembre 16th, 2020No Comments
 15.04.2005

L'empresa de computació lingüística , spin-off de la Universitat de Barcelona ubicada al Parc Científic de Barcelona, en col·laboració amb investigadors del Centre de Llenguatge i Computació de la UB, han ideat un nou sistema de correcció de textos que agilitzarà la tasca de correcció de paraules cientificotècniques emprades en un text en català, a través d'Internet i de manera immediata. Fruit d'un acord entre la UB, el DURSI i el Termcat, el nou sistema de detecció i qualificació de terminologia, anomenat SisCoTTerm, es troba actualment en període de proves i es preveu que estigui implementat a finals d'aquest any 2005.

L’objectiu del SisCoTTerm és agilitzar la tasca de correcció, alhora que es contribueix a la sistematizació en l’edició en català i a la normalització i incorporació de nous termes a l’idioma, ja que també permet veure si els termes cientificotècnics que s’utilitzen estan normalitzats i inclosos en la base de dades terminològica del Termcat o en la que gestiona la pròpia UB (UBTerm).

Per usar SisCoTTerm, cal introduir el text a corregir en un formulari web, al cap d’uns instants el sistema ha destriat aquelles paraules que estan incloses en la base de dades del Termcat o en UBTerm, per a cada paraula s’especifica a quina àrea temàtica pertany i en quina base de dades està recollida. Això estalvia al corrector tota la tasca de recerca per comprovar si cada paraula sobre la qual té dubtes està recollida en una o altra base de dades terminològica. D’altra banda, també s’assenyalen paraules que el sistema desconeix i que poden ser o bé errors o bé nous termes que potser cal normalitzar. En aquest darrer cas, el corrector envia el terme a una base de dades provisional del sistema perquè experts estudiïn la seva normalització. A més, SisCoTTerm fa altres funcions com ara destriar els noms propis i trobar errors ortogràfics. En un futur proper, el sistema s’implementarà per localitzar també errors gramaticals.

El nou sistema, pioner tant en llengua catalana com en castellà, serà accessible per a totes les universitats de l’Institut Joan Lluís Vives, de manera que així també es facilitarà que es sistematitzi la producció editorial d’aquests centres universitaris.