S’inicia «Nanoyou», un projecte per despertar l’interés dels joves europeus envers la nanotecnologia

By 29 d'abril de 2009novembre 16th, 2020No Comments
 29.04.2009

Els socis del nou projecte europeu de comunicació científica «Nanoyou»– l'objectiu del qual és informar als joves sobre la nanotecnologia– es van reunir a Tel Aviv (Israel) els passats 27 i 28 d'abril per posar en marxa els seus programes educatius. «Nanoyou» està finançat prioritàriament per la Comissió Europea i coordinat per l'organització ORT Israel. Entre els socis que participen a les diferents àrees d'aquest projecte destaquen: el Parc Científic Barcelona (PCB), Espanya; l'European Schoolnet Partnership AISBL (EUN), Bèlgica; la Universitat de Cambridge, Regne Unit; l'Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO) de la Universitat d'Aarhus, Dinamarca; el Centre for Social Innovation (ZSI), Àustria; el Centre de Culture Scientifique Technique et Industrielle (CCSTI) de Grenoble, França; la Cité des Sciences et de l'Industrie, França, i el grup ARTTIC d'Israel, que s'encarregarà de la gestió del projecte.

La nanotecnologia (NT) és un camp de les ciències dedicat al desenvolupament i l’aplicació de materials i processos a “nanoescala” de molécules individuals. A l’actualitat, ja han sorgit algunes aplicacions de la NT, i unes d’altres continuen en procés de desenvolupament. La nanotecnologia tindrà un gran impacte en la vida de tots els ciutadans, i la societat hauria de ser conscient tant del seus efectes beneficiosos, com perjudicials, però enquestes realitzades recentment han revelat una falta de coneixement i informació al respecte per part de la població. Això es deu, en bona part, al fet que al currículum escolar no s’ha cobert aquesta matèria de la manera adient.

L’objectiu de «Nanoyou» és informar als joves europeus sobre les nanotecnologies i promoure el diàleg sobre les implicacions ètiques, legals i socials que aquestes comporten. Nomès a través de la informació, els ciutadans europeus podran contribuir positivament en la presa de decisions futures sobre la utilització de les NT.

El projecte va dirigit a nens i joves, d’edats entre els 11 i els 25 anys, i preveu posar en marxa una amplia varietat de programes que inclouran missatges, eines i iniciatives per cobrir les diferents necessitats educatives i capacitats de cada grup d’edat. Es dissenyaran programes escolars per arribar a joves de 11 a 18 anys i als seus professors, en almenys 20 estats membres i estats associats de la UE. El programa orientat al grup d’edat comprès entre els 19 els 25 anys es portarà a terme als centres de divulgació científica.

La nanotecnologia és un camp de la ciència molt ampli, i per això «Nanoyou» se centrarà exclusivament en tres sub-àrees temàtiques: medicina, energia i medi ambient, i informarà, així mateix, sobre temes relacionats amb la tecnologia de la comunicació i de la informació. Aquest enfocament permetrà que els programes incideixin principalment en els problemes que són importants en la vida diària dels joves.

En el projecte es combinaran exposicions temporals, tallers, jocs virtuals, experiments i altres continguts on line, així com diàlegs virtuals i una exposició amb simulacions, animacions i experiments virtuals. Els continguts es valoraràn i s’actualitzaran, i inclouran informació sobre els últims avanços. Es prepararan materials educatius de formació per proveir als professors de ciències i a la resta de personal que participi en el programa.

«Nanoyou» es portarà a terme durant els dos pròxims anys i la seva finalitat és captar una amplia audiència de més de 25.000 estudiants a través de la participació d’escoles i més de 4.000 joves a través de les activitats que s’organitzaran en els centres de ciència.