Prevenció de la violència de gènere, tema de les “VI Jornades Canvi Educatiu i Social” del CREA

By 19 d'octubre de 2004novembre 16th, 2020No Comments
 19.10.2004

Sota el títol , el Centre Especial de Recerca en Teories i Pràctiques Superadores de Desigualtats () de la Universitat de Barcelona, ubicat al Parc Científic de Barcelona (PCB), organitza els dies 19 i 20 d'octubre les "VI Jornades Canvi Educatiu i Social". La trobada, que tindrà lloc a l'Auditori del PCB, pretén analitzar les actuacions que serveixen per prevenir la violència de gènere a través d'iniciatives que, en qualsevol cultura i lloc del món, han servit per avançar en la seva superació.

Les jornades volen ser també una contribució, des d’un àmbit científic, al procés de reflexió, debat i aplicació de la Llei Orgànica de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere. Aquesta llei, aprovada per unanimitat pel Congrés dels Diputats el passat 7 d’octubre, protegeix les dones maltractades i agreuja les penes als agressors de sexe masculí o a qualsevol persona que maltracti a una altra “especialment vulnerable”, entre d’altres mesures.

Entre les ponents que participaran a les jornades destaquen la diputada i portaveu de la comissió mixta dels drets de la dona i d’igualtat d’oportunitats Rosa Maria Bonàs, la professora de Pedagogia de la Universitat de Barcelona Rosa Valls i la catedràtica de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona Marina Subirats, que exposaran el panorama internacional, les conseqüències per als homes i el procés la Llei Integral al nostre país. Les jornades seran inaugurades per la presidenta de l’Institut Català de la Dona Marta Selva i seran clausurades per la consellera de Benestar i Família Anna Simó.

El programa inclou també taules rodones que comptaran amb la presència de teòriques i investigadores de diferents universitats i àmbits, així com educadors i representants d’entitats socials i de diferents cultures. El participants debatran temes com la responsabilitat dels mitjans de comunicació, les possibles actuacions des dels espais educatius o les lluites comunes des dels col·lectius de dones de diferents cultures.

Actualment, els fòrums sobre violència de gènere s’orienten cap a l’educació afectiva no sexista com a via de solució. En aquest sentit, el comunicat resultant del I Congrés Nacional sobre Violència Contra la Dona (Gijón, 2001) afirmava que l’educació sexista és la base de la violència contra les dones i que l’actual model amorós educa per exercir i suportar la violència per amor. Aquestes conclusions manifestaven la necessitat de buscar solucions preventives des de l’àmbit educatiu. En aquesta línia, diferents investigadores i investigadors plantegen que les noves generacions han de construir altres formes de relació personal i per això és necessari repensar la cultura i incorporar una “educació sentimental”.

“La violència de gènere és un tema d’actualitat que s’està treballant des de diferents àmbits i la sensibilització pública vers aquest tema és imprescindible avui en dia, i és un punt de partida seguit per organismes com l’Institut Català de la Dona o l’Instituto de la Mujer o el Comité del Dret de la Dona del Parlament Europeu” comenta la professora del Departament de Teoria Sociològica de la UB i investigadora del CREA Lídia Puigvert. En aquest sentit, la Comissió Europea porta a terme una campanya de sensibilització per integrar la dimensió de gènere a totes les polítiques europees i específicament a programes de nova creació que tenen l’objectiu de recolzar iniciatives que combatin la violència de gènere.