Plitotaxi: com grups de cèl·lules troben el camí

By 23 de maig de 2011novembre 16th, 2020No Comments
 23.05.2011

Plitotaxi: com grups de cèl·lules troben el camí

Processos com la regeneració de teixits i la metàstasi cancerosa depenen de que grups de cèl·lules recorrin grans distàncies sense perdre la seva cohesió, però com ho fan era desconegut fins ara. Investigadors de l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC) –amb seu al Parc Cientíífic Barcelona– i de la Universitat de Harvard han resolt el misteri i revelat un nou fenomen en biologia.

Al treball –publicat a la revista Nature Materials (doi:10.1038/nmat3036 )– els científics descriuen el seu principi recent descobert, la plitotaxi, en el qual les cèl·lules migratòries estiren les unes de les altres d’una forma molt desordenada, encara que efectiva, per assolir la seva meta comú: el moviment del grup com un tot. “Les nostres troballes mostren que cada cèl·lula d’un grup executa la seva pròpia dansa desenfrenada i caòtica que, encara que sembli feta a l’atzar, contribueix a la direcció del moviment desitjada i és innatament col·lectiu,” explica l’investigador de l’IBEC Xavier Trepat.

En Xavier i els seus col·laboradors dels Estats Units, Dhananjay Tambe, C. Corey Hardin i Jeffrey Fredberg, varen fer servir un mètode desenvolupat per ells mateixos anomenat Microscòpia d’Estrès en Monocapa (Monolayer Stress Microscopy – MSM) per observar les forces mecàniques exercides en les unions cel·lulars en grups migratoris. “Newton ens va ensenyar que el moviment d’un objecte no es pot comprendre si no és dins del context de forces,” explica en Xavier. “Les cèl·lules no són cap excepció”.