Foto: Pangaea Oncology
 28.02.2017

Pangaea Oncology, primer laboratori acreditat en biòpsia líquida aplicada al tractament oncològic

La biotecnològica Pangaea Oncology – ubicada a l'Hospital Universitari Dexeus i empresa associada al Parc Científic de Barcelona–ha estat el primer laboratori a acreditar-se per a la determinació de biomarcadors oncològics en sang (biòpsia líquida) per la norma UNE-EN ISO 15189. Aquest laboratori, amb gran experiència al camp de l'oncologia, ja va ser el primer a acreditar-se l'any 2009 per a l'anàlisi en teixit de mutacions en gens relacionats amb processos tumorals –en concret en càncer de pulmó– que permet predir la resposta a determinats fàrmacs i aplicar una medicina personalitzada als pacients.

Pangaea Oncology proporciona serveis de diagnòstic molecular a l’àmbit del tractament personalitzat del càncer. També gestiona els seus propis projectes d’R+D en descobriment de biomarcadores, tècniques diagnòstiques i desenvolupament de fàrmacs.

Segons Miguel Ángel Molina Vila, director tècnic de Pangaea Oncology: “L’aposta per un diagnòstic de qualitat és una de les nostres majors prioritats i la marca ENAC és la que millor satisfà aquesta prioritat. D’una banda, l’acreditació per a les anàlisis realitzades en teixit, sèrum i plasma exigeix un esforç permanent per mantenir uns alts nivells de qualitat que beneficien a oncólogos i pacients. A més, obtenir la marca ENAC ha permès a Pangaea signar contractes com a laboratori de referència per a assajos clínics i estudis retrospectius amb grans laboratoris i farmacèutiques, tant nacionals com a internacionals”.

Pangaea, fundada en 2007, ha crescut ràpidament fins a convertir-se en un laboratori de referència al camp dels assajos de diagnòstic no invasius que utilitzen fonts alternatives com el sèrum, plasma i plaquetes de mostres de sang. Els avanços en aquest camp són constants i estan revolucionant el camp de l’oncologia.

La biòpsia líquida permeten als oncólogos controlar la resposta del tractament en temps real analitzant una mostra de sang i es una tècnica  menys invasiva que la biòpsia tradicional. A la sang dels pacients amb càncer circula ADN tumoral al qual es poden detectar les mutacions presents als tumors i així poder decidir el tractament. La determinació d’aquestes mutacions ha estat possible gràcies als avanços de la tecnologia en biologia molecular.  Això és especialment rellevant en càncers com el de pulmó, on no sempre és possible aconseguir una mostra de teixit del tumor del pacient.

L’acreditació dels laboratoris que realitzen aquest tipus de determinacions aporta confiança en els resultats obtinguts, en un camp en continu desenvolupament tecnològic i clínic. “Determinar o no la presència de certes alteracions genètiques en un tumor o una biòpsia líquida és sovint fonamental per triar el millor tractament d’un pacient. Anàlisis incorrectes o poc fiables poden suposar greus conseqüències per als pacients oncològics, com una menor supervivència i pitjor qualitat de vida. El segell de qualitat ENAC ha ajudat a transmetre als pacients i facultatius seguretat i fiabilitat respecte als resultats emesos pel nostre laboratori”, explica el Dr. Molina.