Paolo Bonini, fundador i CEO d'oLobion (Foto: Parc Científic de Barcelona).
 31.05.2022

oloBion, un laboratori de serveis òmics d’avantguarda, arrenca al Parc Científic de Barcelona

oloBion, una startup de base científica que ofereix anàlisis multi-òmiques a empreses, centres de recerca públics i universitats, inicia la seva activitat al Parc Científic de Barcelona. Inicialment focalitzada en el sector agroalimentari, la companyia aposta ara per expandir-se i explorar la diversitat del lipidoma i el metaboloma per a aplicacions biotecnològiques.

oloBion va ser fundada pel científic i emprenedor Paolo Bonini amb l’objectiu de desenvolupar noves estratègies -rendibles, sostenibles i de residu zero- per a la millora del rendiment i la biodiversitat de les plantes, així com de la qualitat i la seguretat alimentària.

“Al nostre laboratori estudiem els organismes més petits del planeta, els bacteris i els fongs, que representen, no només una gran reserva de la biodiversitat, sinó també tot un món nou de diversitat química i de descobriment de productes naturals”, explica Bonini, actual CEO de la companyia.

oloBion duu a terme anàlisis metabolòmiques, lipidòmiques i ionòmiques per a estudis de bromatologia, agricultura, bioestimulants i salut de les persones. “Mitjançant la metabolòmica i l’anàlisi de molècules petites es comprenen els canvis als processos biològics que influeixen en la salut, la nutrició i els fenotips, la qual cosa no seria possible únicament amb la genòmica”, assenyala.

Al camp de la metabolòmica -com un dels primers usuaris del món de l’instrumental de darrera generació d’Agilent, amb tecnologia de mobilitat iònica- oloBion lidera l’esforç global en la identificació de compostos en col·laboració amb el West Coast Metabolomics Center de la Universitat de Califòrnia, Davis (UC Davis).

Amb el seu mètode analític desenvolupat en col·laboració amb el RIKEN Institute del Japó, publicat en Nature Biotechnology (DOI: 10.1038/s41587-020-0531-2), oloBion pot identificar i aplicar, a més, la quantificació relativa al lipidoma complet de plantes, microbis i humans.

Per completar la seva cobertura de la bioquímica de la vida, el seu equip també ha creat protocols d’anàlisis internes per quantificar carotenoides, flavonoides i composició elemental en mostres (ionòmica).

Actualment, oloBion és capaç d’oferir anàlisis de gran qualitat amb una profunda comprensió per ajudar a descobrir coneixements biològics aprofitables. Al seu laboratori de 300 m² del Parc Científic de Barcelona ja dona servei a clients de més de 30 països amb un termini mitjà de lliurament de quatre setmanes.

“Controlem tot el procés d’anàlisi, des de la preparació de la mostra fins a la redacció de l’informe, gràcies a un procés automatitzat, anomenat oloMAP, conduït per intel·ligència artificial. Hem aconseguit crear una plataforma multiòmica per a la generació de coneixement científic integral a fi impulsar l’eficiència dels recursos, la biodiversitat i una major productivitat que possibiliti el desenvolupament sostenible en benefici de la humanitat”, revela Bonini.

Per al fundador d’oloBion, el seu model de negoci és altament escalable: “La nostra meta és ampliar la comprensió de la diversitat genètica i metabòlica, i explorar-la per a usos biotecnològics. Ara, ens estem enfocant en un procés d’expansió a través de col·laboracions amb reconeguts proveïdors de serveis en biotecnologia, consultors reguladors i acadèmics”, afirma l’emprenedor.