Neix la iniciativa solidària ‘Vi per Vida’ per donar suport a la recerca en metàstasi

By 29 d'abril de 2014novembre 16th, 2020No Comments
D'esquerra a dreta: Jordi Bort (Incavi), Xavi Ayala (Vi per Vida), Marc Solsona (Mayor of Mollerussa) i l'Elena Sancho (IRB).
 29.04.2014

Aquest matí, a Mollerussa, el sommelier català Xavi Ayala, ha presentat l'associació sense ànim de lucre 'Vi per Vida', que té per objectiu donar suport a la recerca en metàstasi i sensibilitzar la ciutadania en favor de la investigació. El primer acte impulsat per l'associació serà el 'I Tast Solidari Vi per Vida' per a 500 persones, que se celebrarà el proper dissabte 31 de maig, Dia Mundial Sense Tabac al Pavelló Poliesportiu 11 de Setembre de Mollerussa. Les donacions d'aquesta primera acció es destinaran a l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) –amb seu al Parc Científic de Barcelona–, on es desenvolupen projectes avalats per Joan Massagué, capdavanter mundial en l'estudi de la metàstasi, i cofundador de l'IRB amb Joan Guinovart, director del centre.

A la roda de premsa de presentació, també hi han participat representants de les institucions que hi donen suport: l’alcalde de Mollerussa, Marc Solsona; el director general d’INCAVI, Jordi Bort; i l’Elena Sancho, investigadora de les metàstasis a l’IRB Barcelona.

Per només cinc euros -la donació mínima estipulada- els 500 participants faran un tast de set vins, un per cadascuna de les set subzones de la DO Costers del Segre, conduïts per Xavi Ayala. La reserva per assistir al tast cal fer-la a través del blog Vi per Vida (http://vipervida.blogspot.com.es/) i el donatiu es recollirà el mateix dia del tast. Totes aquelles persones que sense poder assistir al tast vulguin col·laborar en la campanya podran fer les seves donacions en el mateix blog del Vi per Vida, i entraran en un sorteig de tres lots dels vins DO Costers del Segre que es tastaran el dia 31.

L’associació sense ànim de lucre ‘Vi per Vida’ és una iniciativa impulsada per la família Ayala – Cots. Fa 23 anys, el pare d’en Xavier Ayala, Josep Ayala, va morir de metàstasi, provocada per un càncer de pulmó derivat del tabaquisme. Xavier Ayala, nascut a Mollerussa, es va formar a l’Escola d’Hosteleria de Lleida i en la seva trajectòria professional ha treballat en el Restaurant Ambrosia de Lleida, l’Hotel Mas de Torrent a la Costa Brava, el Celler de Can Roca de Girona, el restaurant Moo i el Bar à Vins de Barcelona. Ayala, de 34 anys, ha estat president de l’Associació Catalana de Sommeliers i és professor de les principals escoles de Sommeliers del país. ”

La investigació en metàstasi a l’IRB cobreix aspectes que estan al capdavant de la recerca mundial. S’hi desenvolupen estudis sobre les cèl·lules mare tumorals, que són aquelles cèl·lules amb capacitat d’iniciar la metàstasi; sobre les capacitats que adquireixen i requereixen les cèl·lules tumorals per facilitar la metàstasi a òrgans específics; i sobre la comunicació entre les cèl·lules tumorals i l’entorn del tumor que facilita la seva supervivència i posterior creixement en un òrgan diferent al qual es va originar el tumor.

A finals de febrer, Joan Massagué, en un estudi del seu laboratori al Memorial Sloan-Kettering Cancer Center, de Nova York, va identificar alguns dels gens i mecanismes que controlen la metàstasi de les cèl·lules tumorals del càncer de mama i de pulmó cap a altres òrgans, principalment al cervell. El descobriment obre noves possibilitats d’investigació per combatre les metàstasis. La disseminació de cèl·lules tumorals des del tumor primari cap a òrgans distants és el principal repte a que s’enfronten els oncòlegs per combatre el càncer, ja que és la principal causa de mort per càncer, que s’estableix en el 90% dels casos.

Per a més informació [+]