Oriol de Tera, CEO de Meteosim (Foto: Parc Científic de Barcelona).
 13.06.2019

Meteosim implanta a Riad un sistema pioner al món de gestió integral de la qualitat de l’aire

La companyia Meteosim, amb seu al Parc Científic de Barcelona (PCB), ha implantat a Riad un sistema pioner que integra en una mateixa plataforma el pronòstic de qualitat de l'aire de la ciutat, la gestió d'emergències químiques atmosfèriques i la presa de decisions preventives i correctores relacionades. Es tracta del projecte operatiu més ambiciós del món en aquest àmbit i permet predir la qualitat atmosfèrica a cada carrer de la capital de l'Aràbia Saudita, amb més de 8 milions d'habitants.

El projecte –que Meteosim ha desenvolupat amb Advisian, la divisió ambiental de l’enginyeria líder mundial Worley Parsons– combina la modelització numèrica del temps amb big data (cada dia es generen i analitzen mil milions de dades) per pronosticar el nivell de la qualitat de l’aire a cada carrer.

“Actualment és el projecte operatiu més ambiciós del món en qualitat de l’aire. S’han integrat totes les fonts d’emissió que corresponen a una ciutat de 8 milions d’habitants, en mig del desert, amb dens trànsit i la contribució de la potent indústria Oil&Gas de la zona”, afirma Oriol de Tera, CEO de Meteosim.

El sistema de Riad és una evolució lògica de Meteosim, un referent mundial en serveis meteorològics i en qualitat de l’aire que utilitza les tècniques més avançades de modelització numèrica. Aquesta tecnologia li permet treballar amb informació atmosfèrica en diferents horitzons temporals (passat, present i futur), obrint un interessant camp de possibilitats per a l’adopció de mesures d’actuació preventives –a més de correctores o mitigadores– que millorin la qualitat de l’aire que respiren els ciutadans.

“El nostre projecte de Riad s’emmarca en la gestió ambiental de les grans metròpolis. La qualitat de l’aire és un problema que està a l’agenda de totes les ciutats del planeta perquè causa elevats costos sanitaris i, fins i tot, la mort prematura de milions d’habitants. Governs d’arreu del món concentren els seus esforços en potenciar les ciutats intel·ligents. Però… ¿Quin concepte més ‘smart city’ pot existir que un sistema per a gestionar la qualitat de l’aire, que enllaça la meteorologia, el trànsit, el transport públic i la sanitat?”, apunta Oriol de Tera.

De fet, un recent estudi publicat a l‘European Heart Journal eleva a 8,8 milions les morts prematures a tot el món associades, directa o indirectament, a la contaminació atmosfèrica, una xifra que duplica els 4,2 milions estimats fins ara per l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

Per altra banda, informes com el del Banc Mundial revelen que la contaminació de l’aire costa a l’economia mundial més de 5 bilions de dòlars, en concepte d’assistència sanitària i social, i 225.000 milions de dòlars per pèrdues d’ingressos laborals. Un altre estudi realitzat el 2016 per l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) estima que si la situació no canvia, l’any 2060 els costos s’elevaran fins als 18-25 bilions de dòlars.

15 anys a l’avantguarda del mercat global

Amb el desenvolupament del projecte de Riad Meteosim culmina 15 anys de reeixida trajectòria des de la seva creació l’any 2003 com a spin-off de la Universitat de Barcelona, a partir de l’aliança entre investigadors del Departament d’Astronomia i Meteorologia i l’empresa nord-americana Meso Inc.

Inicialment Meteosim es va centrar en el mercat d’energies renovables. L’any 2007 crea la joint venture Meteosim Truewind, juntament amb l’empresa nord americana AWS Truepower. A partir d’aquest moment Meteosim focalitza la seva activitat en altres sectors sensibles a la meteorologia.

Actualment, amb oficines a Barcelona, Washington DC i Bogotà, la companyia proporciona solucions personalitzades de pronòstic meteorològic, de qualitat de l’aire, gestió d’emergències i consultoria en canvi climàtic, tant a entitats públiques com a indústries dels sectors químic, energètic, miner, portuari i Oil&Gas.

Amb més de 700 projectes realitzats en 30 països d’arreu del món, el 60% del volum de negoci de Meteosim prové de fora del territori espanyol.

“Els nostres clients valoren la fiabilitat del sistema que els permet, integrant la seva operativa de producció, anticipar-se 48h a conèixer l’impacte a la qualitat de l’aire de la seva activitat, o gestionar de forma ràpida i eficaç una emissió accidental a l’atmosfera, evitant així problemes i sancions. Treballem amb models numèrics de predicció del temps, però no som homes del temps; el nostre objectiu és que la meteorologia tingui un impacte positiu en el compte de resultats dels nostres clients”, explica Oriol de Tera.

L’any 2018 Meteosim va facturar uns 1.5 milions d’euros amb un benefici net de 300.000 euros.

Els plans de creixement de la companyia passen ara per consolidar el mercat d’Amèrica Llatina i créixer a Europa i Orient Mitjà, per arribar a una xifra de negoci de 3 M€ el 2021. “El nostre negoci és global, i hem de seguir creixent de manera sostinguda en el mercat internacional”, afirma Oriol de Tera.