Il·lustració de les diferents conformacions (en color) adoptades per una molècula petita flexible (Imatge: IRB Barcelona).
 10.06.2019

Científics de l’IRB Barcelona aconsegueixen simular la forma d’una molècula en funció del seu entorn

Científics de l'Institut de Recerca Biomèdica (IRB Barcelona) en el Parc Científic de Barcelona han aconseguit predir, mitjançant simulació computacional, la forma d'una molècula en funció del seu entorn. Els resultats d'aquest treball, que es publiquen en la revista Angewandte Chemie, marquen una fita en el disseny de molècules amb formes i característiques específiques per a aplicacions agroquímiques, tecnològiques i farmacèutiques.

Els enllaços d’hidrogen són forces d’atracció electroestàtiques no covalents entre un àtom d’hidrogen amb càrrega lleugerament positiva i un altre àtom electronegatiu. Aquests enllaços poden formar-se entre dues molècules diferents o entre diferents parts de la mateixa molècula i són responsables de mantenir junts l’ADN, les proteïnes i altres macromolècules.

Un estudi dut a terme pel grup de Modelització Molecular i Bioinformàtica de l’IRB Barcelona, liderat per Modesto Orozco ha demostrat que la simulació computacional de les interaccions per enllaç d’hidrogen entre dues parts dins de la mateixa molècula, pot reproduir quantitativament els resultats obtinguts experimentalment. A més, aquestes simulacions poden predir la forma d’una molècula en funció del seu entorn.

En els sistemes biològics, aquests enllaços determinen la forma de les proteïnes i dels àcids nucleics i dirigeixen les seves interaccions. “Podem utilitzar el coneixement de l’enllaç d’hidrogen per dissenyar fàrmacs amb una alta especificitat i també per conferir una forma o propietat particular a una molècula”, explica Orozco, catedràtic de la Facultat de Química de la Universitat de Barcelona.

Article de referència: Francesco Colizzi, Adam Hospital, Sanja Zivanovic, Modesto Orozco. Predicting the Limit of Intramolecular Hydrogen Bonding with Classical Molecular Dynamics Angew Chem (2019) DOI: 10.1002/anie.201810922

► Més informació: Web de l’IRB Barcelona [+]