Acte de presentació de la 4a edició de Reimagina la Ciència (Foto: Parc Científic de Barcelona).
 20.10.2023

Més de 2.000 estudiants de Catalunya participen en l’arrencada de la 4a edició de “Reimagina la Ciència”

Més de 2.000 joves estudiants de secundària de tota Catalunya participen en l’arrencada de la segona edició de “Reimagina la ciència: Assajos clínics, recerca i desenvolupament de medicaments”, un programa impulsat per Novartis en col·laboració amb el Parc Científic de Barcelona -amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació- i Big Van Ciencia que vol apropar la recerca clínica tant a lalumnat com al professorat per reflexionar junts, i a través de nous formats, sobre la importància, desenvolupament, i els factors i actors que hi intervenen.

Per inspirar als més joves en les seves propostes, els científics de Big Van Ciencia han dut a terme diferents sessions d’espectacles de monòlegs científics a l’Aula Magna de la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona, on han participat presencialment més de 1300 alumnes, però també han apropat l’activitat als centres via streaming amb una participació de més de 700 alumnes. D’aquesta manera, un total de 66 centres educatius de diferents punts de la geografia catalana s’han inscrit per a motivar al seu alumnat a participar en activitats relacionades amb la ciència i la recerca.

“Reimagina la Ciència: Assajos clínics, recerca i desenvolupament de medicaments” és un programa adreçat als alumnes de 1r d’ESO fins a 2n de Batxillerat. Amb l’acompanyament de Big Van Ciencia durant tot el procés, els joves estudiants tenen fins al 24 de novembre del 2023 per a presentar les seves candidatures per mitjà del seu professorat.

Novartis, fidel al seu compromís amb les noves generacions i amb una cultura curiosa i inspiradora, ha desenvolupat juntament amb Big Van Ciencia una sèrie de materials pedagògics adaptats als currículums de l’alumnat, basats en les eines eLearning. Són materials que van acompanyats d’un curs de formació per docents amb l’objectiu d’incrementar les seves capacitats narratives i artístiques a l’hora de transmetre al seu alumnat conceptes clau relacionats amb els assajos clínics i el desenvolupament de medicaments.

La iniciativa culminarà amb una gala final el 15 de desembre del 2023, en la qual els finalistes hauran d’exposar els continguts apresos en el projecte d’una forma creativa i competir pel vídeo premiat. Per a això, el programa planteja als participants la utilització del gènere teatral del monòleg humorístic per a aconseguir apropar les arts escèniques als més joves a través d’un format que els és pròxim i que utilitza un llenguatge que els resulta molt atractiu. A més dels monòlegs seran acceptades cançons, vídeos animats, sketches teatralitzats o flaix-movies. En combinar-ho amb contingut científic, el procés resulta divertit i pedagògic.

“Reimagina la Ciència” s’emmarca dintre del programa RESSÒ del Parc Científic de Barcelona, que programa organitza més de 100 activitats anuals i compta amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació, i de l’Ajuntament de Barcelona.